Kan man leva på bara ägg och banan?

Print Friendly

Hej
Om man bortser från det tråkiga med att bara äta ägg och banan. är det möjligt att överleva ett längre tid (t.ex 10 år) enbart på äta det, och hur mycket behöver man äta?
Jag väger 85kg och är 189 cm lång.

 

Hej!
För att ge ett bra svar på den här frågan måste vi skilja på vad du behöver för att överleva och vad du behöver för att må bra. Du kan klara dig flera veckor helt utan mat om du får tillräckligt med vätska, lite beroende på ålder, yttre omständigheter, hur mycket energilager du har i kroppen m.m. Tillför du regelbundet någon näring och energi (oavsett vad) så kommer den tiden du överlever såklart att förlängas ytterligare. Förutsatt att du får i dig tillräckligt med energi, så skulle du säkert kunna överleva 10 år eller längre på bara ägg och bananer, om du mot förmodan skulle klara av att hålla dig till en så ensidig diet under så lång tid. Ju längre tiden går desto större betydelse kommer dock enskilda näringsämnen att ha för hur du mår.

Bild på ägg och banan

Kan jag leva på ägg och banan resten av livet?

Om du av någon anledning skulle bli tvungen att välja två livsmedel att äta under resten av ditt liv, så finns det kanske både bättre och sämre alternativ än just kombinationen ägg och banan. Ägg är ett jättebra livsmedel, som tar dig ganska långt i ett sånt här tankeexperiment, eftersom det har bra proteinkvalitet, omättade fettsyror och innehåller väldigt många av de vitaminer och mineraler som är livsviktiga för oss. Banan kompenserar på ett bra sätt när det gäller t.ex. kolhydrater och C-vitamin, som du inte skulle få från ägg.

Det är omöjligt att uppskatta ditt energi- och näringsbehov utan att veta mer detaljer om dig, men baserat på kroppsvikt kan det hamna någonstans kring 2600 kcal/dag. För att få i dig detta skulle du exempelvis behöva äta 12 stora ägg (720 g) och 15 bananer (1575 g) varje dag, då skulle du också få i dig tillräckligt med protein (ca. 1,2 g/kg kroppsvikt) och nå upp till rekommenderade nivåer av de flesta näringsämnena. Det näringsämne som framförallt skulle hamna i riskzonen är kalcium, som i exemplet bara når upp till ca 60 % av rekommenderat dagligt intag, för att få i dig tillräckligt skulle du behöva äta 13 ägg till, men då blir ju istället energiintaget för högt. Likadant är det med B-vitaminet tiamin, om du äter ägg och banan enligt ditt energibehov får du i dig ungefär 80% av rekommenderat dagligt intag, vilket betyder att det “saknas” 5-6 bananer.

Som du förstår så finns det varken behov, intresse eller möjlighet att göra en långtidsstudie på en sådan här fråga. Om du tycker om ägg och banan, så rekommenderar jag att du äter det som en del av en i övrigt varierad och balanserad kost.

  1. #1 av Majoren, 2013-06-02 - 22:38

    Sådana här tankeexperiment är alltid spännande för man lär sig alltid mycket av resonemang kring ytterligheter.
    Jag blir dock förvånad av de vinklingar dietisten Jonna ger i sitt svar till denna fråga om vad som är livsviktigt för oss; “banan kompenserar på ett bra sätt när det gäller kolhydrater”.
    Sedan när blev kolhydrater növändigt (essentiellt)?! Innehållet av kolhydrater kan omöjligt ses som någon “kompensation” då kroppen har en utmärkt förmåga att själv tillverka exakt den mängd blodglukos (kolhydrat) som kroppen behöver. Det är därför naturen varit så smart att utesluta denna helt onödiga ingrediens i ägget då kyckling under sin utveckling själv startar tillverkningen av blodglukos av näringen från äggets fett och protein.
    Ingen människa behöver äta en enda kolhydrat under hela sin livstid, punkt. (det är dock onödigt jobbigt att undvika dem alla).
    På samma sätt som många dietister som här vill framhålla nödvändigheten av kolhydrater är man rädd för att ta ordet mättat fett i sin mun, vilket också sker i svaret på samma fråga; ” ägg är ett jättebra livsmedel eftersom det innehåller OMÄTTADE fettsyror..”
    Ägg innehåller gott om både mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror. Varför bara framhålla de omättade? Skulle de övriga fettsyrorna på något sätt vara farliga?
    Om jag hade besvarat denna fåga hade jag använt ägg till huvuddelen av energibehovet och bara bananer tillräckligt för att täcka C-vitaminbehovet, det är nämligen det enda som bananen tillför i detta exempel.

  2. #2 av Uffe, 2013-11-23 - 11:28

    Kalciumbrist … Ja, om du lyckas att helt undvika få i dig äggskalet. Om du får i dig bara lite äggskal så klarar du dig. Hurra! 12-15 bananer/ägg per dag, är ganska mycket, men tiaminbristen kan bli ett problem.
    Men eftersom din banan/äggdiet blir hysteriskt tråkig, kommer du komplettera med kryddor. Torkade kryddor innehåller tiamin. Andra tiaminrika livsmedel : http://www.healthaliciousness.com/articles/thiamin-b1-foods.php

  3. #3 av Nina, 2014-01-15 - 21:11

    En bra fråga, och ett bra svar.

    Tycker det är synd att kommentatören Majoren är neggig på nästan varje fråga i den här fina gratis tjänsten. Jag ser det som en verklig tillgång att man kan ställa frågor till väl insatta dietister här. Tack till er som tar er tid att svara.

  4. #4 av Majoren, 2014-01-15 - 21:21

    Visst är det en tillgång Nina och den uppskattar och respekterar jag också!
    Jag vet också att många uppskattar en “second opinion” då dietister är väldigt homogena i sina svar men tyvärr ofta väldigt generella och intetsägande.
    Oerhört många människor i dag upptäcker också att deras hälsa drastiskt förbättras med kostomläggningar som är “tvärt emot” de gängse kostråden, särskilt gällande livslånga magbesvär, övervikt, migrän och problem med blodsockerkontroll. Det känns därför viktigt att jag för fram de åsikter som går stick i stäv med vad de flesta dietister hävdar, och jag tror att dietisterna själva förstår värdet av en debatt kring skilda erfarenheter om kost och hälsa.
    Tråkigt att jag uppfattas som neggig, men jag får nog erkänna att så kan vara fallet efter att själv som amatör ha hjälpt ett femtiotal människor att bli av med stor övervikt, magbesvär och inte minst hjälpt en handfull diabetiker att bli symptomfria från en mycket svår sjukdom, diabetiker som fått amma råd av sina dietister i tio till tjugofem år och ätit mängder av mediciner och insulin med stadigt försämrad hälsa. Gissa om dessa diabetiker känt besvikelse över att plötsligt bli symptomfria på två veckor, och gissa om jag blir neggig när jag ser hur nydebuterade får exakt samma kostråd som hållit kvar de äldre diabetikerna i sin sjukdom under många år.

(publiceras inte)