Tillräckligt med protein när man är gravid och inte äter kött?

Print Friendly, PDF & Email

Äter inte kött och är nu gravid och orolig att jag inte får i mig tillräckligt med proteiner. Hur mycket ost ska man äta på en dag för att få i sig tillräckligt?

Mvh Ninni

Hej Ninni,

grattis till graviditeten! Du säger inte hur din kost ser ut i övrigt, men det finns proteiner i andra livsmedel än bara kött och ost. Om du äter fisk eller skaldjur så är dessa exempel på proteinrika livsmedel.

Exempel på goda källor till protein och som inte är köttbaserade är:

– Sojaprotein (tofu/sojabönor/sojayoghurt/sojadryck)
– Quorn (färs, bitar, filéer)
– Bönor (alla sorter)
– Mejeriprodukter (alla)
– Quinoa
– Ägg
– Keso
– Kesella

Det finns protein i princip alla livsmedel men i olika mängd och exemplen ovanför är extra rika på protein och bra alternativ till kött.

Det är lätt att få i sig nog protein om man äter varierat och lagom.

Du behöver inte vara orolig för att få i dig för lite protein så länge som du inte har ett väldigt restriktivt intag av mat. Det är varken nyttigt eller nödvändigt att tillgodose hela sitt proteinbehov med hjälp av ost. Exempel på hur du skulle kunna tillgodose ditt proteinbehov om du vägde exempelvis 60 kilogram (pre-gravid vikt) är:

Frukost: Två deciliter vitamin D-berikad lättmjölk med en deciliter musli och två knäckebröd med bregott och två skivor ost (17% fetthalt)
Mellanmål:  En smoothie gjord på två deciliter lättmjölk, en deciliter frusna bär och en halv banan
Lunch: Köttfärssås gjord på hundra gram quornfärs stekt i rapsolja med fullkornspasta, grönsaker och ett glas apelsinjuice
Middag:  Två stycken tortilla wraps med bönröra, sallad och grönsaker

Ovan är inte förslag på en optimal dagsmeny vid graviditet utan endast ett exempel för att illustrera hur enkelt man kan få i sig tillräckligt med protein trots att man utesluter kött ur kosten. Exemplet ovan innehåller nämligen alltför lite energi, samt lite för lite av några vitaminer (framför allt vitamin D och folat) och mineralämnen (järn, selen). Äter man större portioner eller lägger in lite fler näringsrika mellanmål är detta troligtvis inte längre något problem.

Jag hoppas att jag med detta svar har stillat din oro och hjälpt dig att se hur lätt du kan tillgodose ditt proteinbehov utan att behöva äta stora mängder ost.

, , , , ,

  1. #1 av Helena, 2012-01-10 - 10:49

    Hej! Tycker det är fel att rekomenbera magra ptodukter, de innehåller konsgjorda ämnen för att få rätt konsistens. Hur påverkar de ämnena barnet som växer och utveklas?

  2. #2 av Clarissa Liljander, leg dietist, 2012-01-14 - 17:57

    Hej Helena,

    för det första rekommenderar jag ingenting i mitt inlägg till Ninni, utan lugnar hennes oro för hur hon ska få i sig nog med protein utan att för den skull behöva äta kött. Anledningen till att jag använder mig av lättmjölk i mitt exempel är främst på grund av dess högre innehåll av vitaminen D, som de flesta får i sig för lite av. Magrare ostar innehåller mer kalcium per skiva och därför är dessa ett bättre alternativ ur näringssynpunkt än en ost med exempelvis 23% fetthalt.

    För det andra finns det inga konstgjorda ämnen i lättmjölk utan det enda som har skett är att fetthalten minskat genom att mjölken delats upp i grädde och skummjölk. Gällande ost så är det inte fetthalten som avgör ostens kvalitet och vad som tillsätts, utan hur den är tillverkad. Normalt innehåller ostar, oavsett fetthalt, endast fyra enkla huvudingredienser: mjölk, syrningsbakterier, löpe och salt.

    Sammanfattningsvis finns det ingen grund i att utesluta lättmjölk eller den 17%-iga osten med hänsyn till barnets växt och utveckling.

(publiceras inte)