Viktnedgång & träning?

Print Friendly

Hej :)
Jag är en tjej på 18 år som har vikten 55-56 kilogram. Kan låta lite men ser verkligen inte ohälsosam ut. Jag tränar en del och vill att fettet på magen ska försvinna så man ser lite mer muskler. Jag vet att enda sättet att få bort fettet är att äta rätt och träna men har försökt i 4 månader nu. Har tränat pass med både kondition och styrka i genomsnitt tre gånger per vecka och har ättit nyttigt; skippat potatis, ris och så vidare och äter istället mycket kött och grönt. Försöker hålla mig runt 1000-1200 kilocalorier per dag men inget verkar hända. Bara jag fuskar typ en dag syns det blixtsnabbt på vågen. Vad gör jag för fel varför går jag inte ner i vikt?
Tacksam för svar med vänliga hälsningar Josephine :)

Hej Josephine!

Att hålla sig på en så snål diet som 1000 – 1200 kcal per dag kan orsaka att kroppen ställer in sig på svält och drar ner på förbränningen.

Nyttig kost innebär inte att utesluta kolhydratkällor som du beskrivit, utan kolhydrater är ett otroligt viktigt näringsämne för både hjärnan och musklerna, varför dessa inte bör uteslutas, speciellt inte om man tränar! Du kan däremot se till att äta kolhydrater av god kvalitet såsom fullkornsprodukter (fullkornsbulgur, fullkornscouscous, råris/fullkornsris mm). Potatis är inte heller dåligt, det innehåller väldigt lite energi per gram och ger en bra mättnadskänsla. Däremot kan man försöka undvika feta potatisprodukter som potatismos och klyftpotatis. Lägger du till dessa källor till kosten kommer du upp lite i energimängd så att din kropp inte svälter och sparar på energin på samma sätt, dessutom får du i dig mer fibrer vilket är bra för både kroppen och mättnadskänslan. Kolhydraterna binder en del vatten i kroppen, varför du snabbt (som när du ”fuskar en dag”) kan se skillnad i vikt om du går från en kost utan kolhydrater till en kost med kolhydrater – detta är alltså inte fett! Jag vill också poängtera att muskler kan synas olika bra på olika individer på grund av många andra anledningar än fett, såsom hur muskeln i sig är utformad och infästningar. Detta kan vara extra tydligt på till exempel magrutor.

När man tränar är inte vågen att rekommendera för att följa sin utveckling eftersom man kan få mer muskler och därmed inte gå ner i vikt utan till och med gå upp i vikt.

Du nämner att du äter mycket grönsaker, vilket du får en eloge för! Fortsätt med det och se till att du varierar grönsaksintaget så att du får i dig mycket grova grönsaker som till exempel kål och baljväxter (lite tips på sådant man alltid kan ha hemma: frysta grönsaker (broccoli, haricot verts, spenat), kål av olika sorter, vilka håller länge, samt bönor och linser (burk eller torkade).

Utöver detta är det ofta bra att se över sina dryckesval och minimera intaget av alkohol, läsk, saft och annat som bara ger energi utan att ge mättnad. Självklart gäller detta även godis, chips, kakor etcetera.

Att träna cirka tre gånger per vecka låter som ett bra upplägg för dig, kanske kan du även under de dagarna du inte tränar se till att röra dig också, som till exempel att ta en promenad eller cykla istället för buss. När man tränar är heller inte vågen att rekommendera för att följa sin utveckling eftersom man kan få mer muskler och därmed inte gå ner i vikt utan till och med gå upp i vikt. Se dig istället i spegeln och håll koll på vilket hål på bältet som används.

Vad du för tillfället gör för ‘”fel” förutom att du verkar äta på tok för lite är dock svårt att säga, men med dessa sunda mat- och träningsvanor har du goda förutsättningar för en slank och fin kropp, din kroppsvikt antyder ju att du kanske redan har en? Beror ju lite på hur lång du är!

Lycka till Josephine!

, , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)

Påminn mig via e-post när det finns svar på min kommentar. Du kan också följa kommentarerna utan att själv skriva.