Undervikt och IBS

Print Friendly

Hej!

Jag utredde mina ständiga magbesvär för ca 1,5 år sedan där jag testades för bland annat laktos och gluten. Då allt var negativt fick jag diagnosen IBS – känslig mage och fick bland annat rådet att ta dra ner på mjölk, vilket jag gjorde. Jag märkte att jag mådde bättre av att ersätta mjölk och grädde med havre- eller sojaprodukter och att utesluta gasbildande livsmedel och alldeles för fiberrika livsmedel. Dessutom började jag laga mer mat från grunden med bra råvaror samt att äta mellanmål, så nu äter jag 6 mål om dagen varav lunch och middag är stora måltider. Jag äter varierat och enligt tallriksmodellen.

Jag slutade även med gräddiga pastaluncher med cola som dryck till och äter hellre fisk eller matiga sallader till lunch. Jag ser även till att minimera stress och äter alltid i lugn och ro.

Allt detta gjorde att jag äntligen fick ordning på min mage och slipper värk, knip och avföringsproblematik. Men konsekvensen blev även att jag tappade i vikt. På 1,5 år har jag sammanlagt tappat 4-5 kg men nu har jag under lång tid stått still på den vikt jag hade flera år under gymnasietiden. (Jag är idag 34 år, 1.54 m lång och gick från 47-48 kg till 43-44 kg.)

Jag mår som sagt bättre nu än på flera år. Jag känner mig inte svullen och trött längre utan pigg och fräsch men inser ju att jag är väldigt liten och inte direkt har något att ta från om jag skulle bli sjuk till exempel men jag har ändå kvinnliga former kvar, tack och lov.
Jag har alltid varit liten och har det i generna och mår bra men undrar litegrann om min viktminskning kan vara farlig för hälsan på något vis? Vad säger ni som dietist? Ser fram mot ert svar!

Hej Åsa!

Vad härligt att höra att du fått ordning på din mage! Som du beskriver så finns det mycket att tänka på när man har IBS, livsmedelsval men också livsstilsval i form av att äta lugnt, tugga maten väl och minimera vardagsstressen. Det låter som att du är väl medveten om vad som fungerar för dig och det tycker jag att du ska hålla fast vid.

Angående din fråga om din vikt så är den lite låg. Räknar man ut ditt BMI på 43 kg hamnar du på en lätt undervikt med BMI på 18. Räknar man på 44 kg så räknas du som normalvikt med ett BMI på 18,5. Med andra ord ligger du precis på gränsen till undervikt.

Jag tycker det är bra att du ger akt på din lite låga vikt. Om du skulle få symtom på undervikt såsom yrsel, trötthet, depression eller utebliven menstruation finns det medicinska skäl att försöka ändra på din vikt. Då bör du söka hjälp. I nuläget tycker jag inte att det är skäl till stor oro av den anledning att du säger dig må bra och att du alltid varit liten. Självklart är det dock bra att du är observant på vikten och försöker se till att den inte sjunker mer.

Låg vikt är en riskfaktor för benskörhet, vilket kan vara bra att vara medveten om. Du kan enkelt bevara din benmassa genom att motionera regelbundet, helst med vikter, och genom att se till att din kropp får i sig tillräckligt med kalcium och d-vitamin. Om du äter havre- och sojaprodukter, välj gärna de som är berikade med kalcium och d-vitamin.

Skulle du vilja gå upp i vikt behöver du äta mer kalorier än vad du gör av med, alltså mer energi än vad du äter idag när du är viktstabil. Om du vill kan du givetvis söka upp en dietist för att få hjälp med praktiska råd kring din viktuppgång. Kontakta din läkare för en remiss eller sök efter en privat dietist på din ort.

Lycka till!

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)