Nutrilett Hunger Control som mellanmål?

Print Friendly, PDF & Email

Hej, jag har en snabb fråga. Hur onyttiga är hunger control smoothie om man tex vill ta en som mellanmål? Det står ju att det innehåller 31 gram socker det är ju mycket, som att dricka en coca cola ju? Jag började dricka en sådan varje dag på eftermiddagen, blev så mätt och panikåt inte när jag kom hem från jobbet men sen började jag läsa innehållsförteckningen. Så är det okej att ta en sådan som mellanmål eller är den onyttig? Vill inte dricka något som inte är bra för mig!
Mvh Johanna

Hej

Måltidsersättningar kan för vissa vara ett mättande mellanmål

Nutrilett Hunger Control är en så kallad måltidsersättning som innehåller 209 kcal per portion (330ml). Det är en produkt som är designad för att vara ett smidigt snabbt mellanmål som dämpar hungern.

Om produkten fungerar för dig i din vardag så du inte, som du säger, behöver panikäta för mycket mat senare på dagen ser jag ingen anledning för dig att oroas. Dock kan du prova andra sorters mellanmål som t ex en smörgås med grovt bröd, någon frukt eller grönsak, en näve nötter, eller något måltidsersättningspulver du kan blanda själv (med vatten eller mjölk). Dessa alternativ skulle sänka kostnaderna för dig då Nutrilett är en ganska dyr produkt.

Sockermängderna per portion behöver du inte oroa dig för då de ligger på ungefär samma nivå som många frukter, vilka ofta brukar rekommenderas som mellanmål. Ett grönt äpple innehåller till exempel 10.8 g sockerarter per 100 g men frukter ger ett flertal andra näringsämnen och har en ganska stor volym per kcal. Forskning har visat att en stor volym på det vi äter mättar bättre än mindre men energitäta livsmedel.

Svaret på din fråga är att det är helt okej för dig att ta smoothien som mellanmål om du vill och det fungerar med din övriga mat. Det är inget i produkten i sig som är skadligt för din hälsa.

, , , , ,

  1. #1 av My, 2010-09-20 - 15:23

    Frågan var inte hur pass naturlig denna dryck är, men jag kan ändå inte låta bli att undra. Det är en massa, massa onaturliga ingredienser i den, t.ex. sötningsmedel, aromer, förtjockningsmedel, färgämne (?!) och surhetsreglerande medel. “Kvalitétshöjare” slash “bristdöljare”.
    Jag blir bara nyfiken, det är inget påhopp! Hur resonerar ni dietister gällande “fejkade” produkter? Är det kanske jätteolika? Jag har en vän som äter måltidsersättningar som tillskott för att inte gå ned i vikt (och andra vänner som äter såna för att inte gå upp i vikt). Och jag förstår inte hur en dietiskt kan rekommendera drycker som nästan uteslutande innehåller hyperprocessade och onaturliga ämnen. Är det så att det nyttiga i dryckerna väger tyngre än det onaturliga och kanske till och med ohälsosamma i dom?

    / My

    • #2 av Marcus Schober, dietiststudent, 2010-09-23 - 08:44

      Vad är naturligt då? Det finns massa “naturligt” som är väldigt giftigt…
      De tillsatserna är otroligt vältestade och finns i så små mängder så det är ingen fara att dricka den produkten. Fungerar det med övrig mat i vardagen som hon som ställer frågan säger tycker jag hon kan dricka en sådan per dag med gott samvete. Hört talas om ordspråket “if it aint broken, dont fix it”? Det är inte så att vi rekommenderar alla att börja äta måltidsersättningar men om en patient/person redan gör det och uppger det hjälper i vardagen så finns det ingen anledning att säga emot eller försöka förändra vardagen till det sämre.

      • #3 av My, 2010-09-23 - 20:15

        Med ”naturligt” menar jag personligen [oprocessade ämnen]. Jag är väl medveten om att allt onaturligt inte behöver vara giftigt och att det finns naturliga ämnen som är giftiga. Dessutom riktar jag inget mot kvinnan som ställde frågan, vad hon äter spelar ingen roll för mig. Frågan var riktad till er dietister.
        Sen att tillsatserna skulle vara ”väl testade” tycker jag inte spelar någon roll. För det finns mig veterligen ingen lång forskning kring ämnet. Många av alla tillsatser är ju relativt nya. Så ingen vet väl egentligen hur kroppen reagerar på alla tillsatser på (lång) sikt?

        Jag har två följdfrågor: 1. Varför rekommenderar ni inte alla att ta måltidsersättning, ifall det nu inte är ”så farligt”? 2. En person vill gå ned i vikt. Måltidsersättningen mättar mer än en frukt, rekommenderar ni då hellre måltidsersättningen än frukten (även fast frukten är mer naturligt)?

        Och Bosse, jag förstår inte vad du menar med ”Tänk om man får i sig något naturligt som smör ex då slår nog kroppen bakut!”?

        / My

      • #4 av Marcus Schober, dietiststudent, 2010-09-24 - 19:15

        My de flesta tillsatser har funnits i många många år (vissa har funnits i decennier) och är noga testade på djur, människor och döms absolut som helt säkra. Miljarder människor har ju testat dom i flera år. Att ge dig detaljerade redovisningar för alla tillsatser finns det inte plats för här men kolla gärna upp det själv.

        Svar på frågor:
        1: Därför att i 90% av fallen är vanlig mat ett bättre alternativ än kosttillskott. Flera anledningar till detta. Exempelvis att fast föda mättar ofta bättre än flytande (men för Johanna verkar Nutrilett fungera bra). Riktig mat innehåller ofta mer och varierad näring. Det är billigare rent ekonomisk med riktig mat än Nutrilett som är ganska dyrt o.s.v. Dock skriver vi dietister ut på sjukhus måltidsersättningar i stora mängder men främst då till undernärda patienter som behöver extra energi i flytande form för att gå upp i vikt så ibland rekommenderar vi det och skriver ut på recept.

        2: Detta är ofta individuellt men flytande föda mättar generellt sämre än fast, så en vanlig frisk person borde hellre äta mer grönsaker, dricka vatten, o.s.v. och äta andra mellanmål med låg energitäthet som mättar bättre än måltidsersättningar.

        Räcker det?

        Ha en bra dag.

      • #5 av My, 2010-09-24 - 21:44

        Tack för ditt svar. Men nej, det räcker inte. Jag är inte nöjd med helt och hållet.

        Acesulfam K (E950), som finns i Nutrilett Hunger Control är ett sötningsmedel som är 200 gånger sötare än vanligt socker, helt kalorifritt men lämnar en bitter eftersmak och därför tillsätter man ofta ett annat sötningsmedel för att väga upp, i Nutriletts fall natrium sakkarin. När jag googlar natrium sakkarin får jag fram att en stor konsumtion är hälsovådligt, men att i normalkonsumtion finns ingen direkt risk. Färgämnet E113 är också en av ingredienserna, vilket (enligt aktavara.se) kan framkalla allergiska reaktioner. Det finns alltså hälsorisker med några av tillsatserna, även fast risken kanske är liten så finns den. Jag vill jämföra det med tobak till exempel. Jag befinner mig inte i direkt fara om jag röker EN cigarett, men ingen läkare skulle rekommendera mig, hoppas jag, att röka en liten cigarett ändå. Kanske för att den lilla risk som finns ändå är en risk. Förstår du vart jag vill komma? En risk är alltid en risk. Och jag blev nyfiken på varför dietister ofta rekommenderar tillsatsstinna kosttillskott när det inte är 120% riskfritt och absolut inte naturligt, när det finns så oerhört många alternativ. Är det så att man enbart rekommenderar kosttillskott när man uteslutit allt allt allt?

        Hört talas om ordspråket som på engelska lyder ”put that in your pipe and smoke it”?

        Med vänligaste hälsning My.

  2. #6 av Bosse, 2010-09-23 - 07:33

    “Det är en massa, massa onaturliga ingredienser i den, t.ex. sötningsmedel, aromer, förtjockningsmedel, färgämne (?!) och surhetsreglerande medel. “Kvalitétshöjare” slash “bristdöljare””

    Låter som kanonföda: Tänk om man får i sig något naturligt som smör ex då slår nog kroppen bakut!

  3. #7 av Bosse, 2010-09-23 - 13:28

    Varför äta sig sjuk, när man kan äta sig frisk!

  4. #8 av Bosse, 2010-09-24 - 05:52

    My, Sorry att du inte förstod ironin, det var menat som det.

  5. #9 av Marcus Schober, dietiststudent, 2010-09-25 - 09:47

    My
    Ge mig en vetenskaplig källa på något av dina farliga påståenden tack.

    Att jämföra en minimal andel tillsatser med att röka en cigarett per dag är så överdriven och felaktig att det inte är värd att bemöta.

    • #10 av My, 2010-09-25 - 17:00

      ”Farliga påståenden” vet jag inte vad du menar med riktigt. Men jag kan ge dig källorna till den information jag fann om dom tillsatser som faktiskt har negativa konsekvenser, på sikt och i för stor konsumtion.
      Jag googlade Acesulfam K, kom in på passagen.se där det pressenteras en hel del tillsatser och dess bieffekter. Dom har i sin tur en källförteckning som jag antar är vetenskaplig nog. http://hem.passagen.se/enummer/
      Färgämnet E133 (och inte E113 som jag råkade skriva) finns på samma ställe. Det andra färgämnet E120 kan orsaka allergiska reaktioner enligt passagen och deras källa. På http://www.aktavara.se finns precis samma uppgifter.

      Jag får uppfattningen av att du säger att det inte finns någon risk med tillsatser – alls. Om det är så, ge mig då en vetenskaplig källa på att det inte skulle finns någon risk.

      Jag skrev att ingen läkare skulle råda mig att röka (notera) EN endaste cigarett, inte en om dagen som du verkar uppfattat det som.

      Bra Bosse! Och jag är inte ironisk.

      Erik, jag tror att anledningen till att Bosse säger som han gör, är att Marcus har en märkvärdig och lite ”översittarton” i sitt sätt att svara på frågor. Så känner i alla fall jag. Han är ny, jag vet. Men han borde väl tycka det är kul att någon, till exempel jag, är intresserad och vill veta hur ni jobbar och resonerar? I stället går han på som om jag klandrat honom och alla världens dietister. Jag tolkar Marcus respons som försvar och inte som svar, som jag skulle önska.

      Med vänliga hälsningar
      My

      • #11 av Marcus Schober, dietiststudent, 2010-09-26 - 01:40

        Hej igen My, mina svar är inte menade som att vara översittare men jo det känns som du insinuerar att dietister medvetet rekommenderar skadliga livsmedel. Speciellt när du länkar väldigt oseriösa och vinklade källor.

        Angående cigaretterna så missuppfattade jag det till en per dag ja, så då var ditt resonemang mer resonabelt även om jag absolut inte håller med.

        Vill du läsa allmänt och om det vetenskapliga underlaget för tillsatser som är godkända inom EU kan du titta på: http://ec.europa.eu/food/food/chemicalsafety/flavouring/index_en.htm

        Det finns risker med all mat, hygien, överkänslighet, allergi, förgiftningar, bakterier, och så vidare och vissa kan vara överkänsliga mot vissa tillsatser men generellt är de godkända tillsatserna väl testade och säkra.

        Så vill Johanna äta en nutrilett per dag och hon tycker det mättar och fungerar bra med hennes övriga mat så står jag för svaret att hon absolut kan äta på utan att oroa sig för att det är något onyttigt. Att panikäta mat och för mycket energi är däremot inte lika nyttigt.

        Men jag anser jag har besvarat dina frågor nog nu och måste lägga min tid på annat.

  6. #12 av Bosse, 2010-09-25 - 09:51

    Du kommer säkert att bli en heder för alla landets dietister Marcus. att totalt skita i människors erfarenheter och köra sitt eget race. Hoppas bara de som du stöter på gör detsamma skiter i dig och kör sitt eget race.

  7. Erik Hulander, leg dietist

    #13 av Erik Hulander, leg dietist, 2010-09-25 - 11:29

    Bosse,

    Som vi diskuterat tidigare uppskattar vi om du håller dig saklig och undviker personliga påhopp.

    Var i detta inlägg gör Marcus uttryck för att, som du säger, “totalt skita i människors erfarenheter” ?

  8. #14 av Johanna, 2010-09-26 - 07:01

    Hej igen! Vilket pådrag det blev.
    Jag frågade om jag kunde dricka en smoothie för att hålla hungern borta. Jag är en tjej som alltid är på språng, står i kassan i 11 timmar i rad vissa dagar med en kvarts lunchrast och jag kan inte stå och mixa en egen smoothie av banan och bär mitt i butiken framför kunder hur skulle det se ut och låta!
    Alla vet vi vad som är nyttigt för oss och självklart hade jag valt att mixa i hop en banan lite naturell yoghurt och bär om jag kunnat men i bland räcker inte tiden till. Jag är väldigt mån om min vikt och är ett riktigt tränigsfreak ville bara veta om drycken var i alla fall okej! Ska man börja rota i allt en vanlig svensson äter som är mindre bra kan man ju rota länge färdiga soppor, pulver såser, pasta såser, färdiga köttbullar m.m. Vi vet alla innerst inne vad som är nyttigt för oss men i bland finns inte tiden och då får man ta det näst bästa för att hålla kroppen i gång! Tack för ett bra svar Marcus!
    Mvh Johanna

    • #15 av Marcus Schober, dietiststudent, 2010-09-26 - 10:31

      Hej Johanna
      Bra skrivet och roligt att du uppskattade svaret. Kör du på med det som fungerar för dig.
      Ha det bra och träna på 😉

  9. #16 av therese, 2010-12-18 - 21:21

    Lilla My borde nog sätta på sig lite läppstift och gå ut och dansa istället för att hänga sig fast i låssas socker hit och e nummer dit! Dricker nutrilett när jag känner för det röker även en cigg ibland tar en kopp rom och lever livet medans det finns,och ger självaste fan i att hänga upp mej på en massa skit! Summan jag mår och ser skit bra ut Har ni hört ordspråket DET SOM INTE DÖDAR HÄRDAR

(publiceras inte)