Kesella/kvarg?

Print Friendly

Jag är en kille som tränar mycket och använder kvarg som en av mina proteinkällor, särskilt till frukost eller till ett litet kvällsmål. Och det jag undrar är om det är negativt på något sett, om det finns några ”biverkningar” av något slag? Jag äter ca 200 gram om dagen 5 dagar i veckan. Jag har läst någonstans att det skulle vara dåligt pga insulin(”insulinfrisättning”). /Simon

Hej Simon!

Ditt intag av kvarg i kosten kommer sannolikt inte att ge dig några biverkningar eller ha en negativ inverkan på din hälsa. Dessutom är det en god källa till fullvärdigt protein, kalcium och vitamin B12.

Keso med blåbär ett en god blandning

Kvarg är liksom keso rikt på protein och vitamin B12.

På nätets träningsforum diskuteras det vilt om just insulin, insulinfrisättning och insulinindex (II). Insulin ett hormon som tillverkas i kroppen och frisätts som svar på förhöjda nivåer av glukos, aminosyror och kylomikroner (blodfetter). Insulin är ett viktigt hormon som hjälper till att ta upp näringen ur maten. Efter träning är det insulinfrisättningen som verkar muskelbyggande/återhämtande.

Insulinindexet (II) är ett mått på insulinfrisättningen. Det beskriver den effekt som absorberade kolhydrater har på postprandiella (efter måltid) insulinnivåer. Även om kolhydrater är den primära orsaken bakom ett förhöjt insulinsvar så är det inte den enda. Andra näringsämnen som i studier har kunnat provocera fram en stimulatorisk effekt av glukos och insulinsvar är fruktos samt vissa fett- och aminosyror. Därmed är II även ett mått på hur icke-kolhydratsrika livsmedel påverkar insulinfrisättningen.

Detta innebär att vissa proteinrika livsmedel som t.ex. kvarg kan leda till att lika mycket insulin frisätts som om det vore en motsvarande mängd kolhydrater av ett visst GI.

Det man oroar sig över på träningsforum angående insulin är dess fettinlagrande effekt. Det man menar är att om man intar livsmedel med ett lägre II så minskar kroppens fettinlagrande effekt och man minskar risken att utveckla insulinresistens. Visserligen är det inte bra att konstant ha höga insulinnivåer i kroppen men för fysiskt aktiva personer blir detta sällan ett problem eftersom träningen ökar glukosupptagning och insulinkänsligheten – dvs det krävs mindre mängd insulin för att ta upp sockret i blodet.

Jag har inte funnit någon tillförlitlig siffra på II över kvarg men däremot över mjölk, filmjölk och yoghurt där det varierar mellan 90-98 (referensvärde 100). I tidigare studier har man jämfört II vid måltider som motsvarar ca 239 kcal. Detta innebär att för att få ett högt II vid ett och samma tillfälle måste du dricka exempelvis nästan 0,5 l mjölk. Om vi skulle anta att kvarg hade ett liknande II skulle det krävas över 300 g för att komma upp i samma insulinpåslag.

Därmed är det inte rimligt att börja minimera eller utesluta alla livsmedel som har ett högt II om man är normalviktig och fullt frisk. En restriktiv kost medför en ökad risk för att man ska få i sig för lite av något näringsämne, vilket skulle göra mer skada än nytta.

Därför tycker jag inte att du ska vara orolig över att din hälsa ska påverkas negativt av att äta kvarg. Speciellt inte om du i övrigt äter en varierad kost med inslag av grönsaker, nyttiga fetter och frukt.

Det är jättebra att du lever en fysiskt aktiv livsstil – fortsätt med det!

Referenser:
Ostman EM, et al.  Inconsistency between glycemic and insulinemic responses to regular and fermented milk products.  Am J Clin Nutr 2001; 74(1):96-100.
Holt S, et al. An insulinindexof foods: the insulindemand generated by 1000-kJ portions of common foods.  Am J Clin Nutr  1997; 66:1264-76.
Bao J, et al. Food insulin index: physiologic basis for predicting insulin demand evoked by composite meals. Am J Clin Nutr 2009; 90:1986-92.

, , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)

Påminn mig via e-post när det finns svar på min kommentar. Du kan också följa kommentarerna utan att själv skriva.