Nyttigt matbröd?

Print Friendly

Hej! Jag har lite funderingar kring matbröd/mackor osv. Jag har hört mycket att det är “ohälsosamt” att äta mackor tillexempel till kvällsfika osv. Stämmer det? Är det något bröd man ska undvika? Är bröd/matbröd så ohälsosamt/onyttigt som många påstår? Eller är det vad man väljer att ha på sina mackor? Jag vill verkligen ha ett svar eftersom detta har jag funderat på mycket och jag gillar att äta mackor eftersom det är lätt att äta till frukost.
Jag gillar att äta skorpor till en kopp te ibland och nu undrar jag hur onyttigt skorpor egentligen är? Jag äter alltid fullkornsskorpor eller osötade skorpor. Lönar det sig att baka eget matbröd och skorpor? Blir de “nyttigare” då?
/Elin

Hej Elin!

Roligt att du hittade till vår sida!

Det stämmer inte att matbröd/mackor är ohälsosamma som kvällsfika i sig. Bröd är, beroende av typ, rikt på många viktiga näringsämnen som järn, zink, folat och fiber. Speciellt kostfiber i sig är viktigt för en normal tarmfunktion.

Hur pass nyttig en smörgås är avgörs både av typ av brödsort och pålägg.

Ett bra bröd innehåller fullkorn och fiber och endast små mängder tillsatt socker. Definitionen av fullkorn är hela kärnan av spannmål som kan vara mald eller krossad. Beståndsdelarna ska då ingå i sina ursprungliga proportioner för respektive spannmålsslag. Ett bra alternativ är att välja nyckelhålsmärkt bröd som innehåller mindre salt och socker. Brödsorter som surdegsbröd, rågbröd och pumpelnickel är näringsrika alternativ. Vitt bröd som frallor, franska och baguette däremot är mindre hälsosamma alternativ då de inte innehåller lika mycket näring.

Det finns alltså skillnader i hur pass nyttigt ett bröd är. Dessutom kan man påverka hur pass näringsrikt en smörgås/matbröd är beroende av vilken typ av pålägg man väljer. Till exempel innehåller en surdegssmörgås med avokadoröra och tomat mer näring i form av vitaminer och mineraler än en likadan smörgås med enbart smör på. Självfallet är det inget fel med en vanlig hederlig ostmacka, men då kan man gärna tänka på att använda sig av ett fullkornsbröd istället för vit franska.

Många föredrar att baka eget bröd. Näringsmässigt kan det skilja en del mellan det bröd man köper i mataffären och hembakat. Ett bröd bakat på baljväxter innehåller till exempel en större mängd vitaminer och mineraler än ett industritillverkat rågbröd. Självfallet kan du även finna nyttiga bröd i affären och det är mest upp till dig själv om du anser att det ”lönar” sig eller inte att baka eget bröd. Personligen föredrar jag hembakat bröd då jag tycker att det smakar bättre.

Skorpor i sig innehåller inte så mycket näring, men det finns ingen anledning till att du inte skulle kunna äta skorpor med te ibland. Speciellt inte om de är osötade och nyckelhålsmärkta.

Sammanfattningsvis så finns det bröd som är mer eller mindre nyttiga. Det finns ingen brödsort man behöver undvika, men det är att föredra att välja fullkornsalternativ framför ”vitt bröd”. Både brödsort och pålägg spelar in gällande hur pass nyttig en smörgås är.

, , , , , , , , , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)