Stekfett vid matlagning?

Print Friendly, PDF & Email

Hej, kan du rekommendera något nyttigt och bra stekfett/smör ?
Tack På Förhand!
Louise

Hej, Louise!

Panerade rätter är exempel på livsmedel som lätt suger åt sig mycket fett vid stekning.

Panerade rätter är exempel på livsmedel som lätt suger åt sig mycket fett vid stekning.

För att hitta ett passande stekfett så får man utgå ifrån i vilket sammanhang fettet skall användas. Som den rådande rekommendationen ser ut idag så bör man äta begränsat av mättat fett och i den mån det går, undvika transfetter. En stor del av fettintaget bör då komma från enkelomättat fett. Svenska Livsmedelsverket rekommenderar att man främst använder sig av vegetabiliska oljor och flytande margarin vid matlagningen.

När man lagar en rätt där fettet kommer att intas som en del av maten exempelvis i en gryta, soppa, vid bakning och dylikt kan man gärna använda vegetabilisk olja gärna oliv- eller rapsolja. Detta eftersom dessa har ett högre innehåll av enkelomättat fett.

Vid stekning kan man använda smör för den goda smakens skull då man steker exempelvis helt, relativt fett kött eller fisk som är livsmedel som vid stekning utsöndrar mer fett än de tar upp. När köttet eller fisken är panerad används, enligt nuvarande rekommendation, med fördel flytande margarin eftersom paneringen suger upp en hel del av stekfettet. Fettrika livsmedel så som bacon eller korv kan stekas helt utan tillsats av stekfett.

Vid bakning, liksom vid övrig matlagning är det till viss del vad som ska bakas som får avgöra vilket matfett som används. Mjuka fetter, som vegetabilisk olja och flytande margarin, är oftast lätta att arbeta med. Fast fett används med fördel vid bakning av småkakor eller till pajdeg då konsistensen blir bättre med denna typ av fett.

Referenser:

Svenska Livsmedelsverket (2010-08-23)

, , , , , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)