Småätande och sötsug nattetid

Print Friendly, PDF & Email

Hej!
Jag är en relativt aktiv tjej som tränar minst fem ordentliga pass i veckan (på morgonen, ca mellan 8.00-9.30). Jag abetar ganska mycket, både dagtid och kvällstid. På kvällarna jobbar jag som servitris. Jag äter ordentlig frukost, lunch och middag med eventuella mellanmål. Mitt problem är att jag skulle vilja gå ner några extrakilon ch jag tror jag vet vad boven är. På natten blir jag otroligt hungrig och måste äta något. Det är även då sötsuget kommer. Middagen äter jag på jobet ca kl 17, sedan jobbar jag vanligtvis till 01. Det brukar bli nattamat i form av sallas, smörgås, frukt, proteinbars eller dyligt. En och annan ostbit kan även slinka ner. Min fråga är hur jag ska hantera  dessa situationer. >Vad  är den ultimata nattamaten för mig? För jag känner att jag verkligen behöver något. Jag är 24 år, 165 cm lång och väger ca 64 kg. (vill bli en smalis på 55-58 kg) Tacksam för svar, har kämpat så länge nu!
MVH Madeleine

Hej Madeleine!

Jag väljer att fokusera på ditt sötsug nattetid eftersom det verkar bekymra dig mest.

Det bästa sättet att motverka sötsuget är genom regelbundna måltider.

Det är totalt åtta timmar mellan tidpunkten för när du äter din kvällsmat och tidpunkten för när ditt jobb slutar. Åtta timmar är en väldigt lång tid att gå utan att äta en måltid eller ett större mellanmål. Beroende av vad man äter kan mättnadskänslans varaktighet variera. Går det en längre tid mellan  måltider sjunker blodsockret och hungerkänslorna samt sötsuget kommer fram. Då är det lätt hänt att man äter det första bästa man får tag i, vilket inte alltid är det nyttigaste alternativet.

Det bästa sättet att undvika sötsug är genom regelbundna måltider. Baserat på vad du skriver verkar du äta regelbundet under dagen, vilket är jättebra i sig, men du skulle behöva behålla ditt måltidsmönster även under arbetstid. Om du har möjlighet till ett lite längre rasttillfälle under arbetstid skulle jag rekommendera dig att ta med en liten måltid (till exempel en macka på grovt bröd med stekt ägg) som du kan äta ungefär 2-3 timmar efter att du ätit din middag hemma.

Om man upplever att sitt sötsug återkommer vid en viss tidpunkt varje arbetspass (till exempel kanske 2-3 timmar efter sin kvällsmat) kan det vara en idé att just förebygga sötsuget genom att äta något mättande (proteinrika livsmedel är exempel på mat som ger bra mättnadskänsla) innan det inträffar. Även dryck som fyller upp magsäcken, som till exempel kolsyrad dryck, kan vara ett sätt att tampas med sötsuget. Välj lightversionen som inte innehåller socker och tomma kalorier.

Sammanfattningsvis är det bästa sättet att hantera din situation på  att fortsätta äta regelbundet även under arbetstid. Ett tips är att äta en mindre måltid 2-3 timmar in på ditt pass så att du fortsätter att hålla dig mätt efter middagen och inte får blodsockerfall och sötsug. Du kan även ta med dig en kolsyrad dryck (sockerfri) som du dricker om sötsuget faller på.

Det finns tyvärr ingen ”ultimat” nattmat eller lösning jag kan ge dig utan det bästa för dig är istället att du provar dig fram till vad som passar dig bäst.

Lycka till!

, , , , , , , , , ,

  1. #1 av Erika, 2010-05-26 - 18:59

    Prova en låg-kolhydrat kost. Det ær absolut det bæsta før att undgå søtsug. Læs dig till hur det fungerar. Det finns massor med bra bøcker!!

(publiceras inte)