Är det nyttigare att äta rått ris?

Print Friendly, PDF & Email

Hej,
jag har för vana att äta rått ris (sväljer riskornen hela med vatten) när jag är stressad och känner att jag inte hinner ställa mig laga mat (som t.ex. under tentaperioder). Jag ska tillägga att detta inte är något som sker dagligen utan på sin höjd ett par gånger i veckan, och många gånger inte ens varje vecka.

Det jag funderat på är hur mycket av näringen i riskornen kroppen klarar av att ta upp jämfört med att äta riset när det är kokt? Det kanske rentutav är bättre ur näringssynpunkt att äta det rått?

MvH

Mikael

Hej Mikael!

Ris

Cerealier, eller spannmål som det kallas med ett annat ord, innefattar bland annat ris, vete, råg och havre.

Kolhydrater och protein bryts ner i kroppen av olika enzymer för att öka tillgängligheten av de olika näringsämnena. Redan i munhålan påbörjas nedbrytningen av kolhydraterna av enzymet α-amylas i saliven. Magsaften innehåller vatten, saltsyra, salter och enzymer. Ett av dessa enzymer är pepsin vars funktion är att bryta ned protein. Att koka riset ökar angreppsytan varpå enzymerna kan verka och därmed hjälpa till att öka tillgängligheten hos mineralämnena och vitaminerna ytterligare.
Utöver att kokningen gör det möjligt att tillgodose sig en större mängd mineraler och vitaminer bidrar det också till att avdöda eventuella mikroorganismer.

De beräkningar jag funnit på rått ris ger värden på vad riskornet innehåller av näring men de säger tyvärr ingenting om tillgängligheten hos dessa näringsämnen. Näringstillgängligheten är sannolikt högre hos det kokta riset än det okokta även om viss urlakning sker under kokningen.

Jag skulle rekommendera att du, de dagar du känner att du inte har tid att koka ris, helt enkelt väljer en annan basmat till din måltid. Spagetti är ett bra alternativ och fullkornspasta är att föredra då detta är mer näringsrikt än klassisk pasta och dessutom bidrar med en ökad mängd fibrer i din kost (se tabellen).

Kokt långkornigt parboiledris m.salt/100g: Okokt långkornigt parboiledris/100g: Kokt pasta m. salt/100g: Pasta kokt m salt, fullkorn >50%/100g:
Fibrer 0,5g 1,4g 2,0g 3,7g
Protein 2,6g 7,7g 4,6 g 5,8g
Kolhydrater 26,6g 78,0g 27,5g 29,9g
Järn 0,45 mg 1,3 mg 0,48mg 1,47mg
Natrium 372 mg 1 mg 164mg 153mg
Folat 2 mikr.g. 8 mikr.g. 4mikr.g 8mikr.g
Zink 0,27 mg 0,8 mg 0,38mg 0,92mg
Selen 2,4 mikr.g. 7 mikr.g. 0 mikr.g 2,8mikr.g
Magnesium 13mg 38 mg 17mg 41mg

, , , , , , , , ,

  1. #1 av LParker, 2010-08-03 - 07:38

    Det får väl isf bli okokt spaghetti!
    Det tar väl i stort sett lika lång tid att koka pasta som ris? Sedan skulle jag också vilja påstå att den totala effektiva arbetstiden för att koka en kastrull ris går att få ner till mindre än en minut med lite planering, inklusive diskning av kastrull.

    • #2 av Bonnie Pettersson, leg dietist, 2010-08-25 - 20:07

      Hej! Det går absolut att hitta ris med olika koktider, detsamma gäller pasta. I min text utgick jag från ett långkornigt parboiled ris och detta har oftast en koktid på runt 15-20 minuter. Spagetti brukar ha en koktid på runt 7-10 minuter.

  2. #3 av sabina, 2017-06-05 - 09:50

    Koka hur mycket ris du vill, när du kan göra det.
    Sedan sätter du det i små mängder, typ en kopp och sätter det i frysen. Så innan du sticker bråttom i väg, kokar du upp te vatten och häller det över de frysta riset, kan smaksätta med te eller buljong om du vill.
    Det går snabbt och hjälper dig i alla fall få mat i dig.
    (Detta är bara mat information. Är inte hjälpmedel inom hälsa!)

(publiceras inte)