Bra alternativ till mjölk?

Print Friendly

Hej!

Min 5-åriga dotter vill inte dricka mjölk. (Tycker inte om smaken) Hon gillar inte heller fil eller yogurt. Det har länge varit så. Ost äter hon lite. Hon gillar mjölk när den är blandad med chokladpulver och kan även dricka 3-procentiga mjölken som den är. Detta har vi inte velat ge henne ofta eftersom det numera rekommenderas lättmjölk till barn och chokladmjölk är ju sött. Men hur kan man tänka?  Är det bättre att ge henne söt chokladmjölk och fet mjölk varje dag så att hon i alla fall får i sig mjölk? (Hon är smal.)  Eller ska man istället börja ge henne kalcium- och vitamintillskott i tablettform?

Tacksam för svar!

 

Hej och tack för din fråga,

Det är ganska vanligt att barn i småbarnsåren inte gillar vissa livsmedel eller smaker och jag förstår din oro då mjölk är en viktig källa till många vitaminer och mineraler. Framför allt är det intaget av kalcium och vitamin D som man oroar sig för när man av olika anledningar väljer bort mjölk från kosten. Både kalcium och vitamin D behövs för ett starkt skelett och starka tänder.

Standardmjölk (tre procentig mjölk) innehåller lika mycket kalcium som de magrare alternativen men rekommenderas inte på grund av att den inte är berikad med vitamin D, vilket mini-, lätt- och mellanmjölk är. Ost är också en bra källa till kalcium, omkring sex skivor ost ger oss samma kalciumintag som en halvliter mjölk. Om hela det rekommenderade intaget på en halvliter mjölk och mjölkprodukter per dag skulle komma från standardmjölk och ost riskerar intaget från vitamin D att bli för lågt men också att intaget av mättat fett blir för högt. Vi har ofta svårt att få i oss tillräckligt med vitamin D då väsentliga mängder av vitaminet endast finns i ett fåtal livsmedel (berikade mejeriprodukter, berikade fetter, fet fisk, ägg). Baserat på ovanstående skulle jag rekommendera dig att prova några av alla ersättningsalternativ till mjölk som finns.

Havredryck, sojadryck och risdryck är alla bra alternativ till mjölk om de är berikade med kalcium och vitamin D.

Havredryck, sojadryck och risdryck är alla bra alternativ till mjölk om de är berikade med kalcium och vitamin D.

Havredryck, sojadryck och risdryck är alla bra alternativ till mjölk om de är berikade med kalcium och vitamin D. Det finns ett stort utbud av dessa på marknaden så det gäller att vara uppmärksam på vilka som är berikade och inte, genom att läsa på innehållsförteckningen. Carlshamns produkter brukar alla vara berikade med både kalcium och vitamin D så även Solhavre och Oatly H+. De ger i det närmaste samma mängd vitamin D och kalcium som lättmjölk. Havredryck, sojadryck och risdryck har alla tre väldigt olika smak så någon av dessa faller säkert din dotter bättre i smaken än mjölk och då finns ingen anledning till oro.

Visst kan man också ge sitt barn chokladmjölk emellanåt men på grund av sockerinnehållet bör detta inte ske dagligen utan mer vid enstaka specifika tillfällen. Prova istället att tillsätta bär och frukt i filen/yoghurten eller blanda en smoothie på bär, frukt och lättmjölk alternativ någon berikad ersättningsdryck till mjölk. Kanske gillar hon detta bättre då det ger en sötare smak. Känner du dig fortfarande orolig rekommenderar jag dig att ta kontakt med en dietist via din vårdcentral. Dietisten kan då mer ingående räkna på din dotters kost och se om det finns anledning till att börja med kalciumtabletter.

Lycka till!

 

, , ,

  1. #1 av Linus Berglund, 2013-04-14 - 19:41

    Glöm inte mandelmjölken! Den sötade är inte sötare än sötad sojamjölk, och smakar ungefär som att dricka mandelmassa. Alpro har mandelmjölk berikad med b12, b2 kalcium och d-vitamin.

    Nu är jag lekman så att det räcker och blir över, men som jag har förstått det finns det en viss oro för att vegetabiliskt d-vitamin (som finns i de vegetabiliska produkterna) inte är lika lätt för kroppen att använda.

    • #2 av Mirja Augustsson, leg dietist, 2013-04-18 - 18:00

      Hej Linus!
      Det har du rätt i. Man är osäker på hur mycket som faktiskt tas upp av vegetabiliskt D-vitamin (D2) i kroppen. Sannolikt behöver vi mer av det för att kunna tillgodogöra oss samma mängd som D-vitamin från animaliskt ursprung (D3). Då är Icas Solhavre ett bra val då den är berikad med animaliskt D-vitamin (D3).

  2. #3 av Björn Kampmann, 2013-07-19 - 12:01

    Hej!

    Jag har lite undringar här men det rör formerna av det kalcium som finns i mjölk versus havremjölk och vilka av dessa kalciumsalter som kroppen absorberar bäst.

    I Oatleys havremjölk är tydligen kalciumkarbonat mest förekommande,likaså i Ica:s Solhavre och i Carlshamns havremjölk trikalciumfosfater.

    Sen har jag (iofs på ren amatörnivå) läst en hel del om kalcium och dess upptag och inverkan på kroppen och vilka former av mineralet som tas upp bäst och förstått att inget av de kalciumformer som finns i dagens massproducerade havremjölk tas upp alls särskilt bra,

    särskilt inte jämfört med det kalcium som finns i gröna grönsaker och växter, så som broccoli och grönkål.

    Fosfater buffrar ju ut kalcium och magnesium ur kroppen, det är bl a därför coladrycker och kaffe är så förkastligt att hälla i sig om man vill ha starkt skelett.

    Vad jag vet om den processade komjölk vi dricker i dag, så är den både försurande och slembildande och kalciumet i komjölken absorberas alls inte så bra som kalcium ur gröna bladgrönsaker som broccoli och kål gör.

    Men i brist på andra fullgoda alternativ och för att det är enklare än att äta kilovis med kål och broccoli så dricker jag också havremjölk.

    Något som kan vända upp och ned på hela mitt resonemang är ett påstående/rapport jag kom över för flera år sedan där det påstås att det inte är sortens kalcium som är viktigaste för upptaget, utan just MÄNGDEN av kalciumsalter du får i dig som spelar roll, dvs ju mer kalcium i kosten desto större absorption i tarmen.

    Annars lär ju aminosyrabundna kalciumformer som -malater,-citrater och-aspartater vara lättare för kroppen att ta upp, jämfört med just fosfatformer som jag inledde mitt inlägg med.

    Skulle va bra om någon medicinare/biokemiker eller biomedicinare kunde bringa klarhet i frågorna.

    Vänligen, Björn.

(publiceras inte)