Detoxa och gravid, funkar det?

Print Friendly, PDF & Email

Hej! Jag ska göra en detox om två veckor. Dvs jag ska utesluta mjöl, gluten, socker, mejeriprodukter,(motsvarande i soja är OK) jäst, rött kött ur kosten under två veckor. Jag har just fått reda på att jag är gravid och undrar om det kan vara farligt på något sätt med detoxen. Jag kommer bla att äta massvis med, glutenfria produkter, sojaprodukter,  gröna bladgrönsaker, groddar, färska rotfrukter och råris
Finns det något i detoxen som kan vara farligt, tror dietisten? Att utesluta dessa varor är ju vanligt i vilken hälsotrend som helst.
(Vi är ett gäng som ska detoxa tillsammans och det är bestämt sedan länge.)
Mycket tacksam för svar.

Hej!

Detox dieter går ut på att man med hjälp av att inkludera eller exkludera olika livsmedel i kosten ska kunna hjälpa kroppen att bli av med så kallade toxiner. Det finns dock idag inga vetenskapliga bevis för att detox hjälper till att rena kroppen från toxiner snabbare.

När man är gravid behöver man mer näring och lite mer energi än normalt för att fostret ska växa och utvecklas normalt. Anledningen till att det är bra att äta varierat under en graviditet är för att olika sorters mat innehåller olika sorters näringsämnen. De näringsämnen man behöver tänka lite extra på under graviditeten är bland annat protein, järn, vitamin D, omega-3 fetter, folat/folsyra och jod.
Baserat på de livsmedel du utesluter i din detoxplan är det framför allt järn som kan bli lite svårt att få i sig tillräckligt av då rött kött är en god järnkälla i kosten. Järn finns även i vegetabiliska livsmedel som till exempel bönor och linser, men denna sortens järn absorberas sämre ur kosten.

De huvudsakliga kostråden som finns till för gravida är följande och finns att finna på Svenska Livsmedelsverkets hemsida:

  • 500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre frukter
  • fisk 2–3 gånger i veckan
  • lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag
  • lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning
  • kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.

    De näringsämnen man behöver tänka lite extra på under graviditeten är bland annat protein, järn, vitamin D, omega-3 fetter, folat/folsyra och jod.

I ovanstående kostråd kan lättmjölken/-filen och yoghurten ersättas med kalcium och vitamin D-berikade soja- eller havreprodukter. Rött kött kan bytas ut mot bönor, linser, fisk och kyckling. Det finns dessutom bra glutenfria alternativ till bröd, pasta och bulgur. Man ska med andra ord kunna få i sig allt man behöver under sin graviditet trots att man utesluter jäst, gluten, rött kött, socker och mejeriprodukter ur sin kost.

Baserat på de livsmedel du tänkt inkludera/exkludera ser jag inget direkt farligt med att följa just denna form av detox som du tänkt dig. Däremot avråder jag dig starkt från att pröva någon form detox-fasta eller av kommersiella “detoxprodukter” i form av pulver med mera.

Så länge som du äter varierat, får i dig tillräckligt med mat (energi och näring) och följer det Svenska Livsmedelsverkets kostråd för gravida bör inte din kost vara skadlig för ditt barn. Särskilt inte om du endast följer den under en så pass kort period som två veckor.

,

  1. #1 av Bosse, 2010-09-23 - 07:30

    Fråga. I ert svar säger ni “När man är gravid behöver man mer näring och lite mer energi än normalt för att fostret ska växa och utvecklas normalt”
    och sedan läser man råden: “lättmjölk, lättfil, lättmargarin osv.” Då får man ju i sig mindre energi, sämre råvaror, låter som en omöjlig ekvation. Är 1+1=4 i er matematik?

  2. #2 av Clarissa Liljander, leg dietist, 2010-09-23 - 09:36

    Bosse, gravida kvinnor kan förstås täcka sitt ökade energibehov på olika sätt. Det finns inget generellt råd som fungerar för alla eftersom alla är olika, behöver olika mycket mat och har olika matvanor. Ett bra råd är därför att lägga till mer mat där det passar individens ”vanliga” matvanor.

    Rekommendationen om att gravida, samt övriga befolkningen, ska använda sig av lättprodukter har sin grund i att Svenska Livsmedelsverket rekommenderar att intaget av mättat fett ska begränsas i kosten.

    Tanken med ovanstående kostråd från Livsmedelsverket är nog att befolkningen redan ska använda sig av lättprodukterna. Då får man inte i sig mindre energi när man följer kostråden för gravida eftersom man inte byter ut något i sin kost utan endast ökar mängden mat.

(publiceras inte)