En bättre frukost?

Print Friendly

Hej!

Jag äter alltid fiberhavregrynsgröt på morgonen o har ätit det med
äpplemos. Har nu ändrat till att ha lite solrosfrön o riven kokos på.
Är det bra o hälsosamt? fick tipset om att ha kokos i fil/gröt då det
är bra fetter.

Tack för svar
Sara

Hej Sara!

En av de anledningar till att du kan ha hört att kokosnöten innehåller bra fetter kan vara att det mättade fettet i kokosnöten består till 13 % av vad som kallas medellånga fettsyror.

Medellånga fettsyror absorberas direkt av levern via portådern istället för att, som långa fettsyror, transporteras via blodet inpackade i så kallade kylomikroner. Detta leder till att medellånga fettsyror inte passerar fettvävnaden via blodcirkulationen vilket gör dem mindre attraktiva för kroppen att lagra in som fett i fettvävnaden.

Frukostgröten kan lätt varieras med hjälp av olika tillbehör.

Frukostgröten kan lätt varieras genom att variera tillbehören.

Trots detta verkar inte medellånga fettsyror kunna påverka en viktnedgång i positiv riktning. Det kan dock tänkas att de medellånga fettsyrorna har potential att hjälpa till att upprätthålla en viktbalans förutsatt att individen har ett kaloriintag som motsvarar kaloribehovet.

Efter att ha näringsberäknat de olika frukostalternativen skulle jag rekommendera att äta fiberhavregrynen med lite kokosflingor och solrosfrön framför äppelmos. Då jag inte har någon information kring mängder i din frukost har jag i mina beräkningar utgått från en standardiserad portionsstorlek.

Fiberhavregryn (1port = 35 g okokta havregryn) med äppelmos
(1 port) och lättmjölk (1dl)

Protein 11 E%

Fett 9 E%

Kolhydrater 80 E%

Fiberhavregryn (1 port) med solrosfrön (1msk), kokosflingor (1msk) och lättmjölk (1dl)

Protein 17 E%

Fett 37 E%

Kolhydrater 46 E%

Fiberhavregryn (1 port) med solrosfrön (1msk), kokosflingor (1msk), lättmjölk (1dl) och mango (1 dl)

Protein 15 E%

Fett 32 E%

Kolhydrater 53 E%

Vid en jämförelse mellan gröten med äppelmos som tillbehör och den med de nya tillbehören kan man se att vid samma mängd gröt och mjölk uppnås en bättre fördelning mellan kolhydrater, fett och protein i frukosten innehållande solrosfrön och kokos. Utöver det innehåller solrosfrön dessutom en större mängd vitaminer och mineraler än äppelmos, vilket är att föredra.

Förutsatt att portionsstorleken ej förändras och de nya tillbehören används i måttliga mängder blir energiinnehållet lägre. Med ett lägre energiinnehåll finns det utrymme för att ha lite färsk frukt eller bär på gröten. Välj då gärna frukt eller bär som är rika på vitamin C som hjälper kroppen att ta upp järn.

Detta innebär naturligtvis inte att du inte kan ha lite äppelmos på gröten ibland men jag tycker att du har gjort en bra förändring av dina vardagliga frukostvanor.

, , , , , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)