Fettreducerad kost

Print Friendly

Hej! Var kan jag hitta tips på bra varierad kost som innehåller max 10 gram fett/dag? /Catrin

Hej Catrin!

Du skriver inte varför du eftersöker en specialkost som denna. Fettreducerad kost används vid så kallat korttarmsyndrom, (då delar av tarmen har opererats bort pga. sjukdom) eller när man vid Mb Chrons sjukdom tidvis har problem med en viss typ av diarréer pga. att fettet i maten inte tas upp ordentligt i tarmen (s.k. steatorre’).

Vid dessa specifika sjukdomar rekommenderar man att sänka fettintaget till 20% av det totala energiintaget. Detta för att minska symtomen av sin sjukdom/reducera symtomen efter omfattande kirurgi. En fettreducerad kost får endast genomföras tillsammans med en dietist, och är ingenting man bör experimentera med hemma.

Enligt dagens rekommendationer bör friska människors fettintag ligga på 30-35% av det totala energiintaget. För en människa med någon av ovanstående sjukdomar vars energiintag ligger på c:a 2000kcal/dag innebär 20E% fett ungefär 45g/dag som får komma ifrån fett.

salmon

Lax är ett exempel på en fet fisk

Det som du eftersöker; en kost på max 10gram fett per dag är varken hälsosamt eller rimligt. Kroppen behöver fett för att kunna fungera. Fett hjälper till att bygga upp kroppens celler och hormoner och utan fett kan vi inte ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K –vitamin. Vissa typer av fettsyror kan kroppen inte tillverka själv, dessa kallas essentiella fettsyror och måste fås via maten vi äter. Därför kan vi inte utesluta fett till så stor grad som du önskar. Mitt tips till dig är att istället för att utesluta fett, se till att inkludera det i form av nyttiga livsmedel som t.ex. fet fisk och nötter etc.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig igen eller be din husläkare remittera dig till en dietist för mer specifika råd till just dig.

1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)