Juice eller saft?

Print Friendly

Hej

Jag vet att juicer innehåller mycker socker, men hur är det med lättdrycker som till exempel BOB’s lättdryck som man blandar 1 x 4 eller Kiviks musteris drycker som är mycket goda. Är det nyttigare med dessa drycker jämfört med juicer?

Mvh
Lotta

Hej Lotta!

Ett glas apelsinjuice (250 ml) innehåller vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Både juicer och lättdrycker innehåller socker. Skillnaden är att sockret i juice oftast kommer ifrån själva frukten medan sockret i saft är tillsatt av fabrikanten. För att ta reda på vilket alternativ som innehåller mest socker bland dessa drycker behöver vi göra en jämförelse mellan dem.

Ett glas (250 ml) med Kiviks lättdryck innehåller cirka 16,3 gram tillsatt socker och BOBs lättdryck 15 gram tillsatt socker. Juicen (exempelvis Godmorgon apelsinjuice) innehåller 22,5 gram sockerarter men dessa är inte i form av tillsatt socker utan utgörs av fruktsocker från frukten.

Juice är ett nyttigare alternativ än lättdryck av flera orsaker. Exempelvis innehåller den polyfenoler (antioxidanter) som kan ha flera olika hälsoeffekter. Dessutom ger ett glas juice hela dagsbehovet av vitamin C och innehåller en mindre mängd andra vitaminer och mineraler som exempelvis folat, vitamin B6, kalium och magnesium.

Av dessa två alternativ är juicen alltså ett nyttigare alternativ. Eftersom vi redan till vardags får i oss en hel del tillsatt socker gömt i olika livsmedel (ketchup, flingor, bröd) är det ur hälsosynpunkt en god idé att skippa de uppenbara sockerkällorna som saft och läsk, eller i vart fall begränsa konsumtionen av dessa.

En trevlig nyhet för dig om du är väldigt glad i just Kiviks produkter är att deras äppelmust gjord på endast äpplen kan vara ett lite nyttigare alternativ till lättdryckerna då även den innehåller en del vitaminer och polyfenoler.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga.

, ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)