Kosttillskott om jag utesluter kött och kyckling ur min kost?

Print Friendly, PDF & Email

Hej!
Jag är en kvinna på 35 år som har bestämt mig för att sluta äta kött och kyckling. Jag kommer att äta ägg och fisk. Jag undrar om jag bör äta kosttillskott eller inte? Om jag ska äta det vad rekommenderar du då? Tack på förhand!
Cecilia

Hej Cecilia!

En blandkost innehåller alla olika näringsämnen som man behöver för att må bra. Kostrestriktioner där man utesluter vissa livsmedel eller specifika livsmedelsgrupper innebär ofta ingen risk för brist av något näringsämne så länge som man ser till att ersätta den uteslutna livsmedelsgruppen med liknande alternativ.

Kött är rikt på protein, b-vitaminer, järn, zink och selen. Kyckling är lika näringsrikt men innehåller inte så mycket järn. Både fisk och ägg är rika på alla dessa ovanstående näringsämnen men innehåller lite lägre nivåer av zink och järn. Därför är det även viktigt att ersätta köttet och kycklingen med vegetabiliska alternativ rika på dessa två mineraler.

Sallad med feta

Vid kostrestriktioner är det viktigt att man ersätter livsmedlet med ett likvärdigt alternativ och inte bara utesluter det ur kosten.

Baljväxter är näringsriktiga alternativ till kött och kyckling och innehåller både järn och zink. Köttalternativ gjorda på soja i butikerna innehåller protein, zink, järn och selen och är ett annat alternativ. Oavsett är det viktigt att du inte bara utesluter, utan istället ersätter, kött och kyckling vid en måltid utan att ersätta dem med vegetabiliska alternativ som just baljväxter eller köttersättningsprodukter. Detta för att undvika att du ska få näringsbrist.

Man bör tänka på att järnet i den vegetabiliska kosten tas upp lite sämre av kroppen än järnet i kött. Därför är det viktigt att inkludera c-vitaminrika frukter och grönsaker vid varje måltid. Exempel på dessa är paprika, brysselkål, broccoli, apelsin, kiwi, papaya m.fl.

Inkluderar du även mejeriprodukter i din kost har du ännu en tillförlitlig källa av bland annat protein, zink, selen och kalcium utöver tidigare nämnda livsmedel.

Du behöver alltså inte komplettera din kost med kosttillskott så länge som du äter en varierad kost och inkluderar både fisk, ägg och baljväxter/köttersättningsalternativ i din kost.

Lycka till!

, , , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)