Okej vikt för 155 cm?

Print Friendly

Hejsan!

Jag väger 56 kg och är 1,55 cm lång och jag undrar om det är för lite ifall jag skulle gå ner till 45?

Mvh Sara

Hej Sara!

Om du vägde 45 kg skulle du ha ett BMI (kroppsmassindex) på 18,7. Gränsen för undervikt ligger på 18,5 och detta innebär att du skulle ligga strax över gränsen för vad som räknas till undervikt.

Det hälsosammaste sättet att komma i form är att äta en sund kost i samband med regelbunden styrketräning.

Det är alltså fortfarande en vikt som skulle klassas som okej vid din längd. Det finns dock några nackdelar med att väga så pass lite som 45 kg eller att gå ner i vikt till 45 kg, exempelvis:

Nackdel #1:
För att minska i vikt måste du äta mindre energi än du gör av med. Ofta gör vi misstaget att vi enbart fokuserar på kalorierna och glömmer bort att vi fortfarande behöver lika mycket (om inte mer) protein, vitaminer och mineraler som förut.

En annan miss som lätt görs är att fettet utesluts helt och hållet i kosten för att hålla nere kalorierna. Även vid kalorirestriktion behöver du fortfarande de livsnödvändiga fettsyrorna omega-6 och -3 som du finner i bland annat fet fisk och vegetabiliska oljor. Dels för att din kropp behöver fettet för att fungera optimalt och dels för att du ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna (A, D, E och K) i maten.

Går du ner i vikt enbart med hjälp av kalorirestriktion är risken stor att du tappar en hel del muskelmassa. Mindre muskelmassa leder till en minskad förbränning av energi, vilket innebär att du behöver ännu mindre kalorier för att inte gå upp i vikt igen. Detta blir lätt blir en ond cirkel (närmare bestämt ett fenomen som går vid namn “jo-jo bantning”).

Det är därför viktigt att du både styrketränar och äter tillräckligt (mer än vanligt) med protein i samband med att du minskar på kalorierna. Detta för att minska förlusten av muskelmassa så mycket som möjligt i samband med en kalorirestriktion och viktnedgång.

Nackdel #2:
Låg vikt är associerat med ökad risk för osteoporos (benskörhet). Vid benskörhet blir skelettet skört och ger en ökad risk för benbrott. Benskörhet går inte att bota när processen väl har startat. Risken är extra hög om du har en låg vikt och får i dig för lite proteiner, kalcium, vitamin D samtidigt som du dessutom har en väldigt stillasittande livsstil.

Du kan motverka denna risk vid viktnedgång och låg vikt genom att regelbundet styrketränar och dessutom se till att få i dig tillräckligt av de vitaminer och mineraler som är viktiga för skelettet (exempelvis vitamin D, kalcium och magnesium).

I tillägg till ovanstående nackdelar finns även andra som kan uppkomma, som exempelvis rubbningar i hormonbalansen och amenorré (utebliven mens), om din kalorirestriktion och viktnedgång blir alltför stor.

Jag utgår ifrån att du ville gå ner i vikt för att se smalare ut. Mitt råd till dig är att inte fokusera på vikten utan istället fokusera på hur du mår och hur kläderna sitter. Styrketräning är ett bra sätt att bygga upp självförtroendet och formen på och är dessutom ett ypperligt sätt att motverka osteoporos.

Kom ihåg att det är stor skillnad skillnad på att ha en vältränad, hälsosam och slank kropp som kommit från god kost tillsammans med träning jämfört med en kropp som är smal enbart på grund av kalorirestriktion och förlust av muskel- och fettmassa.

, , , , , ,

  1. #1 av Anonym, 2013-01-26 - 11:07

    Hej! Jag är 154 cm och väger 37 kg… Är det
    Farligt?

  2. #2 av övervikt, 2013-05-13 - 10:10

    Hej! jag är 165 cm och väger 131 kg och kan inte gå ner i vikt har provat olika dieter…. jag vill ett besök hos dietist, jag behöver verkligen hjälp….

(publiceras inte)