Vegetarisk kost till småbarn

Print Friendly

Hej,

Vi har en dotter på 6 månader som fortfarande ammar men som börjar äta alltmer “riktig” mat. Vi äter bara vegetariskt och fisk, men har ingenting emot att vår dotter äter kött, om hon vill bli vegetarian är det hennes framtida val.

Däremot skulle vi gärna vilja att hon kan äta samma mat som oss hemma så långt det går (och att vi förstås utesluter salt etc från den mat vi mosar till henne).

Vilka är de bästa källorna till proteiner och järn för spädbarn som äter vegetariskt? Jag förstår att tofu, ägg och baljväxter är bra. Hur är det med quorn- och sojaprodukter, innehåller de för mycket salt? Finns det några andra bra källor eller bör vi ge henne kött för att hon ska få en allsidig kost?

Många tack på förhand för er hjälp!

Bästa hälsningar,

Henrietta S

Hej!

Det går förstås alldeles utmärkt att ge ett barn en laktovegetarisk kost, men det är vissa saker man bör tänka lite extra på. Livsmedelsverket avråder däremot från att ge vegankost till barn (dvs en vegetarisk kost utan mejeriprodukter).

Det räcker ofta med den fibermängd barnet får genom frukt, grönsaker och baljväxter.

Som smakportion till små barn kan man, istället för kött, ge linser och kikärtor. Dessa är mindre gasbildande än andra baljväxter och brukar vara bra att börja med.

Tar man bort köttet från menyn bör det ersättas med mat som innehåller ungefär samma näringsämnen, bland annat protein. Därför är det viktigt att dagligen ge baljväxter (linser, bönor, ärtor), soja (tofu), quorn, ägg eller fisk. Det går bra att ge till exempel quorn som en del i en måltid även till små barn, trots att det innehåller salt.

Det går åt mycket mat för att växa under småbarnsåren och det kan finnas en risk att den vegetariska kosten blir mager. Tänk på att använda fett i matlagningen. Är man inte fiskätare är det bra att använda rapsolja, med tanke på innehållet av den viktiga fettsyran Omega-3.

Vegetarisk kost har ofta stor volym och högt fiberinnehåll. Man behöver inte ge barnet fiberrikt bröd och andra fiberrika spannmål utan det räcker oftast med den fibermängd barnet får genom frukt, grönsaker och baljväxter.

Det kan, precis som du skriver, vara svårt att få i sig tillräckligt med järn när man äter en vegetarisk kost. Berikad babygröt eller välling första året, helst längre, ger ett bra tillskott. Det finns även järnberikade puréer och drycker bland barnmatsburkarna. Servera någon C-vitaminrik frukt eller grönsak (t ex citrusfrukter, kiwi, bär, broccoli eller kål) som komplement till huvudmålen då det ökar kroppens upptag av järn. Laga gärna mat i gjutjärnsgryta – en gammal erkänd metod för att öka järninnehållet i maten.

Jag har nyligen varit med och skrivit en ny version av broschyren Barnmat- råd och recept. Där finns nu ett kapitel om vegetarisk kost till småbarn och en del recept. Broschyren delas ut på många BVC, men finns även att köpa från Gothias förlag.

, , , , ,

  1. #1 av Marie, 2012-11-20 - 10:44

    Hej
    För ca 1 år sedan insjuknade vår 14 åriga son i typ 1 diabetes. Under vår sjukhusvistelse fick vi information om kost via landstingets dietist. Men p ga all omställning det innebär så orkade vi inte ta åt oss informationen och fokuserade bara på den medicinska biten. Det är först nu som vi orkar ta itu med detta. Vi skulle behöva ha hjälp med att få lite tips och råd om hur vi kan lägga om vår kost när det gäller socker och kolhydrater, för vår son och övriga familjs skull. Eller tips på bra dietist med modernt tänk ??

    Mvh Marie

  2. #2 av Bosse, 2012-11-25 - 09:57

    Maria, http://www.kostdoktorn.se/diabetes/ där finns det mesta du behöver. Min fru har typ 1 diabetes sedan 52 år. de sista 3,5 åren på LCHF och hennes blodsocker ligger numera mellan 4-8 istället för som tidigare 2-20. Förut fick hon jämnt förkylningar och 2-3 lunginflamationer. nu på 3,5 år vare sig förkyld eller lunginflammation.
    Ett svängigt blodsocker är en garant för ohälsa!

  3. #3 av Fredrik, 2016-01-30 - 01:28

    Hej, förstår att det är en gammal artikel som därför innehåller en del felaktigheter. Ni skriver att Livsmedelsverket avråder från att barn ska äta en helvegetarisk kost, dvs vegankost. Detta stämmer inte längre nu när Livsmedelsverket uppdaterat sina kostråd enligt de senaste nordiska näringsrekommendationerna (2015). Livsmedelsverket skriver numera:

    “En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – veganmat.”

    Länk: http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/vegetarisk-mat-till-barn/

    Världens största organisation för nutritionister, dietister och andra experter inom nutrition, Academy of Nutrition and Dietetics (tidigare kallat American Dietetic Association), skriver:

    “It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes.”

    Länk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864

    Denna artikel ur Läkartidningen är bra för den som vill veta mer om vegankost till små barn: “Vegetarisk mat är bra – även för små barn”

    Utdrag ur artikeln:
    “Egentligen borde alla barn äta en stor andel vegetabilier. Helvegetarisk mat är ett bra kostalternativ – även för små barn – och kan ge långsiktiga hälsovinster. Kosten måste dock vara väl sammansatt, med extra observans på vissa näringsämnen.”

    Länk: http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra–aven-for-sma-barn/

(publiceras inte)