Vitaminbrist vid gluten-och mjölkproteinsallergi?

Print Friendly, PDF & Email

Hej!

Jag är glutenintolerant och mjölkproteinsallergiker. Har slarvat mycket med båda två och undrar vad det är för vitaminbrister man har då? Vilka vitamintillskott kan man ta och hur mycket? Jag är 22 år och kvinna.

 

Det stämmer att man kan få olika näringsbrister om man har celiaki och/eller mjölkproteinallergi och slarvar med sin kosthållning. Om man har celiaki och regelbundet får i sig gluten så skadas tarmslemhinnan vilket kan leda till att näringsupptaget i tarmen blir dåligt och man kan få en rad olika brister, t ex järnbrist och brist på B-vitaminer. Om man äter mjölkproteinfri kost är det framförallt kalcium som man får i sig för lite av och vanligtvis behöver man ta tillskott av detta, men beroende på hur kosten i övrigt ser ut så kan man få i sig för lite även av andra näringsämnen. Vilka tillskott man behöver ta måste bedömas individuellt. Jag rekommenderar att du söker läkare för att få hjälp med detta, eventuellt kan du också behöva få komma till en dietist. En läkare kan ta prover och bedöma brister och behov av tillskott, en dietist kan dessutom hjälpa dig att få ordning på kosten.

, ,

  1. #1 av Roda, 2015-07-04 - 10:56

    Hej
    Min dotter är 7 år gammal och har haft mjölkproteinsallergi ganska länge och är undervikt.Jag undrar vad det är för vitaminbrister man har då? Vilka vitamintillskott kan man ta och hur man ska gå upp vikt?

  2. #2 av Nanna Mossberg Rylander, leg dietist, 2015-07-04 - 13:14

    Hej Roda!
    Det kan vara individuellt och jag rekommenderar att du tar med din dotter till en läkare för att utreda detta. Du kan då också be om remiss till dietist. Hon får uppenbarligen i sig för lite energi, men beroende på vad hon äter kan hon också få i sig för lite av ett antal vitaminer, mineraler och spårämnen. När det gäller just mjölk är det framförallt intaget av energi, kalcium och riboflavin som brukar bli bristfälligt, men ibland även andra ämnen. Några tillskott kan jag inte rekommendera, eventuell bristtillstånd eller bristfälligt kosthåll bör först utredas av läkare och dietist.

  3. #3 av Håkan Wredfors, 2015-07-04 - 22:11

    Hej Roda,
    har tre barnbarn, ett på 8 år och två på snart 4 år (tvillingar) och alla är pojkar. Modern anser att mjölk inte är bra pga slemdrivande och att det tom kan vara skadligt för skelettet. Istället serveras vatten. Modern säger själv att barnen skall ha 5 måltider/dag (inkl mellanmål) men mattiderna liknar mer frukost vid 8 tiden, lunch vid 1 tiden och middag omkring 6 tiden. Mellanmålen är obefintliga, tomma kalorier uppskattas inte (några kex efter bad ) mennågon banan kan vara ok. Stora pojken som håller god vikt får ej mjölk när vi äter ute tex med motiveringen att “vi har mycket mjölk hemma så du kan få ett glas senare, nu för du vatten och dessutom vill dina småbröder ha mjölk om du får det” (kan tillägga att småbröderna är snudd på underviktiga). Vid ett tillfälle när middagen intogs på restaurang fick barnen mjölk för att åtta åringen stod på sig. Tyvärr spillde hans mindre broder ut en del mjölk varvid modern utbrast att hon nu var trött på detta med mjölk. Åtta åringen flyttade då bort sitt glas av skuldkänsla för att han var orsaken till att mjölk serverades. På frågan från mig vad det var för skillnad om det var mjölk eller vatten som spilldes ut orkade modern inte diskutera saken.
    Nu frågan, är det verkligen viktigt att barnen dricker mjölk? Skall vi stödja modern genom att förklara för barnen att mjölk inte är bra och sluta att själva ge dom mjölk? Vad skall vi göra?

  4. #4 av Nanna Mossberg Rylander, leg dietist, 2015-07-05 - 09:28

    Hej Håkan!
    Kalcium är viktigt för skelettet hela livet, tillsammans med bland annat D-vitamin. Upp till ca 25 års ålder bygger man upp skelettet, sedan börjar nedbrytningen. Får man inte i sig tillräckligt med kalcium kan uppbyggnaden påverkas negativt, och nedbrytningen kan sedan gå snabbare än nödvändigt. Detta kan föra till ökad risk för att utveckla benskörhet.

    I det svenska kosthållet är mjölk en viktig källa till kalcium, men inte den enda. Det är möjligt att få i sig tillräckligt med kalcium utan att dricka mjölk, till exempel genom att äta ost och yoghurt. Om man väljer att undvika alla mjölkprodukter, t ex på grund av mjölkallergi, är det också möjligt att få i sig tillräckligt med kalcium men det kräver en del kunskap. Många som äter strikt mjölkfritt behöver tillskott av kalcium och D-vitamin för att säkra ett tillräckligt intag av dessa.

    Men det är inte bara kalcium och D-vitamin som påverkar skelettet. Det finns många andra faktorer. Ett par exempel: Rökning påverkar skelettet negativt. Belastning av skelettet genom träning påverkar skelettet positivt.

    Så till dina frågor. Den första är ganska enkel: Det är inte viktigt att barnen dricker mjölk om de får i sig tillräckligt med energi och kalcium genom andra källor såsom ost, yoghurt eller kalciumberikade alternativ till mjölk.
    Din andra fråga är betydligt svårare att svara på. Jag håller inte med mamman till dina barnbarn om att mjölk är skadligt, och jag tycker inte att man skall förmedla till barn att mjölk är skadligt om de inte är allergiska mot mjölk. Samtidigt tycker jag inte att man skall motarbeta varandra inom familjen.

    Om du ser att barnen får ost och yoghurt, och att det används mjölkprodukter i matlagningen, så tror jag inte att du behöver vara så orolig. Kanske dricker barnen mjölk i skolan/på dagis? Annars är mitt förslag är att ni försöker få till ett samtal när barnen inte är närvarande, för att se om ni kan komma överens på något sätt. Det är aldrig lätt när man är oense om vad barn skall få eller inte få äta/dricka. Det är viktigt att ha barnens bästa för ögonen, och vanligtvis har alla parter det, trots olika uppfattningar om vad som är bäst. Ibland kan det bli aktuellt att ta hjälp av utomstående, i detta fall kanske BVC eller en dietist. Barnen bör i så fall inte vara med vid besöket, eller i alla fall inte sitta med vid samtalet.

(publiceras inte)