IBS och icke-absorberbara kolhydrater?

Print Friendly, PDF & Email

Hejsan!

Jag har haft problem med magen, tarmar samt allergi väldigt länge. Jag har gjort koloskopi och gastroskopi hos läkaren. Min läkare gav mig diagnosen IBS. Problemet är vad kan jag äta? I samband med IBS har jag märkt att jag är känslig mot lök, paprika, spenat, laktos och frukt med skal. Vissa andra ämnen har gett mig riktigt hemska smärtor såsom fibrer, sparris, vitlök, bönor, ärtor och kål. När jag har ätit dessa har jag till och med haft svårt att andas för magen gör så ont. Självklart så undviker jag detta så gott jag kan. Mina frågor är då:

  • Finns det någon hemsida med recept för dom med IBS och allergi?
  • Jag vill ändå kunna äta nyttigt för att hålla mig i form, vad ska jag äta?
  • Finns det något tillskott du kan rekommendera? jag har prövat, probi frisk och mage, gastrosan, lactiplus, aloe vera, silicea gel och ja en hel del mer.
  • Hur ska jag öka mitt immunförsvar, för jag är sjuk hela tiden?

Glömde skriva att jag tränar regelbundet och rör på mig. Jag vaknar upp med diarré och illamående varje dag. Läkaren har sagt att jag har väldigt snabb ämnesomsättning. Är jättetacksam för svar, vill leva ett helt normalt liv som en 20 åring ska kunna göra!

Hej!

Mat och olika livsmedel är ett centralt bekymmer för de flesta som har blivit diagnostiserade med IBS. Studier visar att över 60 % upplever försämring av symptomen efter måltid och många kan associera detta till specifika livsmedel. Det finns flera tidigare skrivna inlägg om kost vid IBS, läs gärna “Hur ska jag äta vid IBS” samt “Kost vid IBS”  för mer tips kring livsmedelsval.

För mycket kostfiber och andra icke-absorberbara kolhydrater kan orsaka problem för personer med IBS

Många av de livsmedel du räknar upp innehåller icke-absorberbara kolhydrater såsom fruktos, fruktaner (kedjor av fruktos), sorbitol, laktos och kostfibrer. Dessa kolhydrater är komplexa och innebär att kroppen har svårt att ta upp dem och de utgör istället näring för bakterier i colon, vilket leder till ökad gasbildning. De är även osmotiskt aktiva, vilket innebär att de binder vätska och kan förvärra symptomen hos personer med IBS.

I traditionell behandling av IBS har det tidigare rekommenderats att patienter bör öka sitt intag av fiber men långt ifrån alla upplever förbättring, vissa kanske till och med en försämring av ett ökat fiberintag. Det är framförallt olösliga kostfibrer (finns t.ex. i vetekli och fullkornsprodukter) som anses kunna förvärra symptomen. Lösliga (gel-bildande) kostfiber (finns i t.ex. havregryn, korngryn, psylliumfrön, grönsaker och frukt), brukar i regel tolereras bättre. Vissa grönsaker/frukter kan med fördel tillagas för att göra dem mer lättsmälta.

Det finns växande bevis för att en kost som begränsar intaget av icke-absorberbara kolhydrater kan vara ett behandlingsalternativ för patienter med IBS. Konceptet kallas för FODMAP (fermentable oligo-, di-and monosacharides and polyols). Nedan ser du en tabell med livsmedel med höga värden av icke-absorberbara kolhydrater (FODMAPs) och alternativ till dessa. Denna lista är ej på något sätt fullständig och visar enbart potentiella livsmedel som kan orsaka problem samt alternativ till dessa. Det innebär att om du brukar inta ett livsmedel med höga värden av FODMAPs och ej får bekymmer av detta så ska du givetvis inte utesluta detta livsmedel.

Mat med höga värden av FODMAPs Fruktos: Äpple, päron, persika, mango, vattenmelon, konserverad frukt, torkad frukt, honung, juice Fruktaner-och eller galakaner: Vete och råg i större mängder (bröd, pasta, kex). Broccoli, brysselkål, vitkål, lök, vitlök, ärter, baljväxter Polyoler(sockeralkoholer): Äpple, aprikos, körsbär, nektarin,
plommon, avokado, champinjon, blomkål. Sötningsmedel ex: sorbitol, mannitol,
xylitol
Laktos: Mjölk, yoghurt, färskost
Mat med låga värden av FODMAPs Banan, blåbär, honungsmelon,
citrusfrukter, jordgubbar, passionsfrukt
Ris, potatis, quinoa, majs, morot, aubergine, gröna bönor,
tomat, gurka
Banan, blåbär, honungsmelon,
citrusfrukter, jordgubbar, passionsfrukt
Laktosreducerade/fria alternativ, hårdost

För att ge lite mer konkreta råd så ska du självklart utesluta allt som ger dig problem och se om det finns något motsvarande du kan ersätta livsmedlet med. Pröva att äta frukter och grönsaker med lägre intag av FODMAPs och se om det blir någon skillnad. Minska intaget av fullkornsprodukter under en period (prova t.ex. potatis istället för fiberpasta, kanske havregrynsgröt till frukost om du brukar äta fiberflingor/fullkornsbröd). För gärna matdagbok och dokumentera hur du mår efter varje måltid. Jag har blivit tipsad om att groddning av baljväxter ökar mängden lösliga fiber samt minskar mängden olösliga fiber, så om du gillar bönor och linser kan detta vara värt att prova innan du kokar dem. Förutom intag av fiber finns en rad andra kostfaktorer som inverkar på IBS (t.ex. mängd fett, måltidsrutiner, intag av kaffe, starka kryddor osv.) Jag hänvisar till dietistkontakt för personliga råd och individuell hjälp.

Hemsidor jag kan rekommendera dig är riksförbundet för mag- och tarmsjuka som även har ett forum där man kan ställa olika frågor och få råd. En annan bra sida, framför allt för recepttips, är Allergimat. Ett tillskott som kan vara värt att prova om du inte gjort det tidigare är Sunwic som är baserat på fibrer från växten guar (100 % lösliga fibrer) vilket i flera studier visat sig ha positiv inverkan vid IBS både vid förstoppningssymptom och vid diarré.

Det är många olika faktorer som inverkar på immunförsvaret och kosten är bara en del av pusslet. Eftersom jag inte vet exakt hur du äter så kan jag inte ge några konkreta förslag. Många personer med IBS tenderar att begränsa sitt intag av olika livsmedel och äta ensidigt vilket kan ha negativ inverkan på hälsa och immunförsvar, så det bästa råd jag kan ge är att försöka äta så allsidigt så möjligt samt få i dig tillräckligt med energi.

Lycka till!

, , , , ,

  1. #1 av Bo Frick, 2011-09-01 - 10:44

  2. #2 av Sofie Persson, 2013-03-15 - 08:06

    FODMAPs har hjälpt mig otroligt mycket med min IBS. Tänkte tipsa om en app jag hittade på svenska, tycker den är ett bra stöd när man är i affären och ska handla.

    http://fodmaps.se

(publiceras inte)