Diet eller inte?

Print Friendly

Hej!
Jag har en fråga, jag vill tappa ungefär tio kilogram och har försökt med flera metoder, senast GI-metoden. Men det slutar med att jag inte orkar för att det blir för tråkigt. Träningen är inget problem, jag promenerar sex dagar i veckan och gymmar lite då och då, men just maten. Jag tänkte nu skippa alla dieter och äta vanlig mat (pasta, potatis, pannkaka, helt vanligt alltså), tallriksmodellen och helt enkelt försöka äta var tredje timme. Frågan lyder, hur effektivt är det i viktnedgångssyfte? Är det bättre att köra på någon slags diet?

Hej!

Med ordet ”diet” syftar man oftast på en typ av kost som följs under en tidsbegränsad period för att uppnå ett specifikt mål som exempelvis viktnedgång. Den universiella definitionen av en diet är den typ och mängd av mat och dryck som en person intar under en hel dag. Det vill säga att även om ”GI-metoden”, ”The Zone”, ”Viktväktarna” med mera alla går vid namn diet är de lika mycket av en diet som vår vanliga husmanskost. Alla går vi med andra ord alltid på någon typ av diet även om det är något vi inte anser vara en diet.

Det är inte typ av diet som avgör hur väl man håller vikten i längden, utan hur väl man kan upprätthålla de förändringar (en negativ energibalans) som dieten kräver.

I studier där forskare har undersökt hur viktnedgången påverkas av olika typer av dieter har de sett att det inte är typen av diet som avgör hur mycket deltagarna går ned i vikt utan det som betyder något är huruvida de lyckats hålla sig till dieten eller inte. Det vill säga hur väl de lyckas upprätthålla förändringar som leder till ett kaloriunderskott. Svaret på din fråga är alltså att alla dieter kan vara lika effektiva i viktnedgångssyfte så länge som du kan upprätthålla de förändringar som du har gjort. Då du upplever det som tråkigt att följa en definierad diet, och som konsekvens av detta slutar följa dieten, är att följa en specifik diet uppenbarligen inte en långsiktig lösning för dig. Då kan det fungera bättre att äta på ett sätt som du själv inte upplever som en ”diet”.

Istället för att tänka att du går på ännu en annan ”diet” så bör du därför se det som en livsstilsförändring. Det vill säga ingen kort, snabb lösning med snabba resultat utan en långsiktig lösning med resultat som istället varar livet ut.

Du skriver att du önskar en viktnedgång på tio kilogram, vilket i teorin går att uppnå med vilken typ av kost som helst så länge som du ligger i en negativ energibalans (kalorier in < kalorier ut). Tallriksmodellen är en god bit på väg (när hälften av tallriken består av grönsaker) och likaså att promenera och äta regelbundet, även om det inte finns tillräckligt med vetenskapligt underlag för att säga att det optimala är att äta var tredje timme.

Lycka till!

, , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)

Påminn mig via e-post när det finns svar på min kommentar. Du kan också följa kommentarerna utan att själv skriva.