Graviditet och viktuppgång?

Print Friendly

Hejsan!!

Hoppas att du kan ge lite klarhet i min fråga. Jag har under de senaste 2 åren gått ner 40 kg genom att dra ner på kalorierna. Äter allt men i olika liten mängd =) Har i snitt legat på ca. 1200 kcal/dag. Därimellan har jag haft “fuskdagar” och semestrar då jag inte brytt mig alls om vad jag äter. Iaf så har jag mått väldigt bra under dessa år och nu kommer jag till min fundering.

Har precis upptäckt att jag är gravid och det är jag väldigt glad för. Jag undrar hur man ska resonera kring kcal-intaget under graviditeten. Vill ju inte hamna i gamla spår så jag blir överviktig igen (förutom gravidkilonen förstås) men jag vill äta hälsomsamt så både jag och bebis mår bra.

MvH // Therese

 

Hej Therese!

Din graviditet är ett bra tillfälle för att skapa nya, sunda vanor för hela familjen.

Grattis till den lilla bollen av lycka som växer i magen. Jag tänkte börja med att uppmuntra dig till att fortsätta att äta varierat. Det är jättebra att du gör det!

När det gäller optimal viktuppgång för just dig under din graviditet så är detta något som du får diskutera tillsammans med din barnmorska och läkare. Däremot är det oavsett viktigt att du fortsätter att äta så pass varierat och bra som du möjligen kan för att du och ditt barn ska få nog näring och må så bra som möjligt.

Graviditeten är faktiskt ofta en väldigt bra motivation och grund till att skapa sunda kostvanor som man kan föra vidare inom familjen. Det kan låta klichéartat men de bästa kostråden för hur du bör äta under graviditeten är de du finner på svenska livsmedelsverkets hemsida på sidan om kostråd för gravida. Det är enkla råd som är lätta att följa och garanterar att du får i dig nog med protein, vitaminer och mineraler.

Det är med andra ord inte en tid för att fortsätta att räkna kalorier utan snarare tid att börja äta med sunt förnuft. Äter du så lite som 1200 kalorier per dag är risken stor att du inte får i dig nog näring och du riskerar att tappa muskelmassa – vilket i sig ytterligare ökar risken att gå upp i vikt både under och efter graviditeten. Detta eftersom muskelmassan avgör hur mycket energi som vi förbränner och behöver var dag för att ligga i energibalans. För att upprätthålla den muskelmassa som du redan har är det extra viktigt att du får i dig nog energi och protein samt är fysiskt aktiv i bästa möjliga mån som det går.

Studier har dessutom visat att gravida kvinnor som är aktiva före och under sin graviditet har betydligt lättare att komma igång och i form efter sin graviditet. Vilket i sin tur är positivt för dig om du oroar dig för att hamna i gamla spår efter din graviditet.

För att summera mina råd så vill jag att du ska sluta tänka i kalorier och istället enbart fokusera på att följa kostråden från Livsmedelsverket så gott som det går. I tillägg får du mer än gärna vara fysiskt aktiv dagligen så långt som det bara går.

Lycka till!

, , , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)