Kost och träning efter förlossningen?

Print Friendly, PDF & Email

Hej!

Jag är en 24-årig tjej som nyss har blivit mamma, jag vill gärna bli av med mina överskottskilon som jag la på mig under graviditeten, men är lite osäker på vad jag ska försöka äta och hur mycket jag måste röra på mig i förhållande till kosten.

Tacksam för svar
Anna

Hej Anna!

Kvinnan bör eftersträva att nå sin  pregravida vikt inom ett år.

Stort grattis och roligt att du hittade hit!

Att få barn är en stor livsstilsförändring i sig och att också lägga om kost- och motionsvanor för att snabbt återfå sin gamla form kan vara svårt. Kroppen har en stor förmåga att anpassa sig men den behöver lite tid för att göra det efter förlossningen.

De första veckorna efter en förlossning rasar många kvinnor i vikt och därefter planar viktnedgången oftast ut.  Om kvinnan ammar sitt barn bör hon undvika att fasta eller aktivt banta under amningsperioden av två anledningar:

– Under amningsperioden behöver kvinnan lite extra energi och näringsämnen för att kunna tillgodose sitt eget och barnets närings- och energibehov.

–  Eventuella miljögifter lagrade i fettväven riskerar att vid snabb viktnedgång utsöndras i modersmjölken.

Enligt dagens rekommendationer anser man att en viktnedgång på 0,5 kg i veckan är optimal för den ammande kvinnan. Kvinnan bör sträva efter att ha nått ner till sin ursprungsvikt inom ett år efter förlossningen. Det är dock viktigt att komma ihåg att alla har olika förutsättningar till fettinlagring och att det inte finns någon gyllene standard vad gäller viktnedgång.

Det bästa rådet jag kan ge dig är att du börjar återgå till de kost- och motionsvanor du hade innan graviditeten men framförallt att du lyssnar på din kropps signaler. Jag rekommenderar dig att läsa  kostråden för ammande kvinnor på Svenska Livsmedelsverkets hemsida. Informationen är lättläst och ger enkla tips om bra mat och kostvanor.

För att få en bedömning och rådgivning för hur just du behöver äta och träna för att gå ner i vikt rekommenderar jag att du träffar en dietist med god kunskap om viktnedgång och träning.

Lycka till och återkom gärna om du har fler funderingar!

, , , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)