Omöjligt att minska mer i vikt?

Print Friendly

Hej, jag är en kille på 28 år som väger 80 kg och är 174 cm lång. Jag har sedan 2008 03 kämpat med att minska i vikt och har delvis lyckats då jag från början hade en vikt som var 108 kg och nu alltså väger 80 kg, men jag vill väga högst 75 kg jag har  under en tid minskat mitt kalorintag till mellan 600 – 800 och nu senast ökat till 1000 kalorier men ingetting hjälper mig att minska i vikt. Jag har tvärtom efter att jag ökat till 1000 kalori ökat 1 – 2,5 kg vilket är väldigt oroande för mig då jag ska snart opereras och får då högst väga 85 kg men helst lägre än 85kg. Jag borde ju ha rasat i vikt vid ett intag på 600 – 800 kalori ? Jag kan ju inte minska mitt kalori intag hur mycket som helst ? jag har försökt med allt, jag promenerar, joggar, det verkar som att jag är född överviktig jag vet inte längre vad jag ska hitta på för att minska i vikt. Jag skulle behöva veta vad jag kan göra mer för att nå min målvikt på 75 kg  ? Med förhoppning om svar. /Andreas

Hej Andreas!

Grattis till din tidigare viktnedgång! Ditt nuvarande BMI är 26, nästan på gränsen för normalvikt. Det viktigaste att tänka på vid viktnedgång är att inte sätta kort- utan långsiktiga mål. Du har redan minskat 28 kg i vikt och det i sig är en enorm bedrift som du ska vara stolt över. Det tog tid och det kommer även din sista viktminskning att göra.

Äpplen innehåller inte så mycket kalorier.

Kroppen strävar alltid efter att uppnå energibalans.

Vår basalmetabolism motsvarar cirka 60-75% av vår energiförbrukning. Detta motsvarar den mängd energi som din kropp skulle förbränna även om du låg i sängen hela dagen. För en man i din ålder med angiven vikt och längd uppskattas din basalmetabolism (BMR) till ca 2200 kcal/dag. Detta är en grov uppskattning baserad på formler för beräkning av energiförbrukning hos olika individer, men kan ändå ge dig en bra fingervisning. Beroende av hur aktiv du är under dagen ökar ditt energibehov utöver detta.

Vid svält försvarar sig kroppen genom att minska energiförbrukningen via bl.a. förlust av muskelmassa (minskar BMR i sig) och ökad energibesparing.

Man har i studier sett att vid ett halverat energiintag om 24 veckor kan BMR minska med upp till 40%. I ditt fall skulle detta motsvara ett BMR på cirka 1300 kcal/dag, vilket fortfarande är mer än vad du får i dig i dagsläget. Om du äter 600-800 kcal/dag bör du kontrollera ditt BMR hos en läkare.

Ditt nuvarande energiintag motsvarar energirestriktioner i stil med en LCD (Low Calorie Diet) och är något som endast bör utföras i samrådan med en dietist eller läkare. Detta på grund av risken av de olika näringsbrister som kan uppstå om man äter en energifattig och restriktiv kost under en längre tidsperiod. 

Det man kan tänka på om man vill gå ned i vikt är att öka sin basalförbränning (d.v.s. bygga muskelmassa då 1 kg muskler bränner mer kalorier än 1 kg fett), se till att äta regelbundna måltider, se till att få i sig en varierad kost med tillräckligt med protein och se till att få i sig grönsaker till varje måltid. Ett tips är att äta enligt den modifierade tallriksmodellen för dem som vill gå ned i vikt – där hälften av tallriken ska bestå av grönsaker/sallad och resterade 2/4 av protein respektive kolhydrater.

Jag tycker att du ska se på din ytterligare viktnedgång som ett mer långsiktigt mål. Jag rekommenderar att du tillsammans med din läkare först utesluter att det inte är något fel på din basalförbränning. Sedan bör du tillsammans med en dietist sätta upp mål som är för dig uppnåeliga inom en viss tidsram.

Lycka till!

, , , ,

  1. #1 av Jacob, 2009-10-28 - 13:57

    Jättebra inlägg!

    Tycker om alla förslag om både kost och träning!

    Jag har några kommentarer:

    Disclaimer: Egna åsikter!
    Det är inte så konstigt att han slutar gå ned i vikt vid samma kaloriintag, kroppen är en anpassningsbar varelse! Och säger du till kroppen ”Du svälter!”, så kommer kroppen att agera som om den svälter!
    Som jag förstått det är det ytterligt få personer som har en metabolic-disorder?
    Jag tror inte det är något fel på hans BMR, utan det är snarare så att kroppen vant sig vid hans aktivitetsnivå och kaloriintag. Det ser vi ju också när kaloriintaget ökar och vikten gör detsamma.
    Vad som behöver göras är att mixa upp det! Styrketräning, lagidrotter, gympa, cykling, simning, eller varför inte kampsport? Chocka kroppen! Tvinga den att göra saker den inte är van vid. Det är ett faktum att promenader och jogging bara kan ta dig så långt när det kommer till viktminskning.. Ett tips kan vara att anlita en PT? Samt givetvis att besöka din dietist och få denna att lägga upp en rimlig måltidsplan!

    Vad som inte framgår heller är om denna VLCD följs slaviskt, eller finns det ”fusk”dagar? Eller ”fusk”veckor?

    Sedan vet jag att ni inte kan rekommendera ett högre proteinintag, men det är min tro att det skulle gagna honom att äta mer än 1 gram protein per kilo kroppsvikt.

    Mvh, Jacob

(publiceras inte)

Påminn mig via e-post när det finns svar på min kommentar. Du kan också följa kommentarerna utan att själv skriva.