Överviktig 5-årig pojke

Print Friendly, PDF & Email

Hejsan!
Min son är, som rubriken lyder, 5år. Han år 110 lång och väger 28kg. Detta resulterar ju i övervikt. Har ni några bra förslag på mat?
Jag har insett att jag måste minska hans portioner och ersätta hans sötsug med frukt. Men nyttig mat? Förslag på någon hemsida med nyttiga menyer för en vecka i taget hade varit bra.

Hej,

Du har rätt i att din pojke har övervikt, till och med kraftig övervikt, enligt de BMI-kurvor som finns för barn. Jag tycker att det är jätteklokt av dig att fundera på vad ni kan göra åt detta redan nu när pojken är så ung. Ni bör fundera både på hur han äter och hur mycket han rör på sig.

Tyvärr kan råden här på hemsidan bara bli väldigt allmänna.

Man behöver, precis som du skriver, minska mängden mat till en portion, begränsa sötsaker och söt dryck. Ofta kan barnet behöva hjälp med detta på sin förskola eller skola också.

Bästa sättet att minska ”sötsug” är att vara noga med att servera mat regelbundet och inte låta det gå för många timmar mellan målen. Det behövs sällan någon speciell, ”extra nyttig” mat, utan det brukar fungera bra med det man brukar laga hemma. Man kan däremot behöva planera hela veckans mat i förväg för att inte riskera att maten tar för lång tid att fundera ut och laga på kvällen. Vill ni ha idéer om vad man kan servera finns det många bra recept och veckomenyer på t ex www.hungrig.nu. Man bör också rensa i skåpen och inte ha sötsaker hemma som frestar och leder till tjat och konflikter. En del barn kan äta mycket stora mängder frukt och då tycker jag att även det ska begränsas, 2-3 frukter per dag är lagom i den här åldern.

Ofta kan man behöva hjälp med att göra lagom många förändringar och att hålla fast vid dem under lång tid. Hos barn handlar det om att ”växa i sin vikt”, dvs försöka att stå stilla i vikt under en period, samtidigt som man växer på längden. Jag tycker att ni ska söka hjälp på Vårdcentralen eller BVC för att få individuellt anpassade råd och stöd kring detta.

Jag skulle även vilja hänvisa dig till ett tidigare inlägg som jag skrivit som heter ”Knubbigt barn”.

,

  1. #1 av Majoren, 2012-10-24 - 19:51

    Nejnejnej…tyvärr, jag kommer nu att trampa dietist Anna på tårna vilket jag redan nu ber om ursäkt för, men här står hälsa och ett framtida förhållande till mat på spel för en ung människa.
    Råden ovan är generellt “blaha” som upprepats under över tjugo år utan att hjälpa barn i denna situation och kommer högst sannolikt INTE att hjälpa denna femåriga grabb heller. Det är inte ett framgångsrikt beprövat koncept som redovisas utan mest flum som berättar om vår osäkerhet kring vilka mekanismer som styr fettpålagring.
    Att minska portioner och svälta denna kille samt börja gömma undan mat genom att “rensa skåpen” är inte rätt väg.

    Att dessutom be föräldrarna fundera på hur mycket han rör på sig samt rekommendera frukt tre gånger om dagen tyder på okunskap om vilken hormonell påverkan maten har på vår kropp och vad som ger mättnadskänsla eller fettpålagring.

    Självklart ska all mat som höjer blodsockret minimeras vilket är förutsättningen för att han inte ska lagra på sig mer fett. Dit hör naturligtvis sötsaker och läsk, men också övrig mat som omvandlas till socker i magen, dvs all mjölmat som pasta och bröd men även frukt! 5 frukter om dagen motsvarar vanligen en halvliter läsk och vi var ju överens om att läsken skulle bort?, och är man överviktig ska man inte ha en enda frukt i veckan, de vitaminer och mineraler frukt kan erbjuda återfinns i de grönsaker som ingår i normal husmanskost.
    Svält inte den stackars femåriga grabben,se till att han får äta sig mätt på mat som bibehåller mättnaden länge: ägg, nöt- och fläskkött, fisk och fågel med hög fetthalt gärna tillagad med såser på riktig grädde och med alla grönsaker han kan tänka sig.
    Be honom hålla sig till denna typ av kost i en månad och kombinera med en attraktiv belöning i slutet av månaden, lycka till!
    PS: Det är först när han äter denna typ av kost som det kommer att löna sig att röra på sig mer!

  2. #2 av Bosse, 2012-10-28 - 06:43

    Jag kollade in sidan hungrig.nu som rekommenderas av Anna. Hmmmycket vitt mjöl, socker etc. Då är det ett bra namn på sidan eftersom man blir hungrig av den maten. men jag tror Anna missuppfattade frågeställaren, de ville ha bort pojkens sötsug/hungersug, och det gör man inte med vitt mjöl och socker. Det finns heller inget osötat bröd (bakat på vanligt mjöl) eftersom mjölet bryts ner till enkla sockerarter i kroppen när det äts!

  3. #3 av snubbe, 2012-10-28 - 09:24

    Majoren, du pratar om okunskap och är tydligen väldigt “kunnig” själv när det gäller kost. Kan du hänvisa till några bra studier på det du påstår, särskilt de “mekanismer” som styr fettinlagring.
    Insulinhypotesen som LCHF babblar om är inte bevisad och att frukt gör någon tjock är inte heller bevisat. Jag har aldrig varit med om en “rörelse” som sprider så mycket ogrundade rykten och som “vet” så mycket som ingen med utibildning i nutrition känner till. Vet du hur studier bör tolkas och vilka kriterier som krävs för att kunna påstå saker?

  4. #4 av Majoren, 2012-10-28 - 11:53

    #3 Snubbe
    Jag är väl medveten om att Fråga Dietisten inte är avsett som forum för kostdebatt och ska därför fatta mig kort i min replik. Jag talar nog för de flesta LCHF-are i mina ord nedan.
    Till att börja med har Socialstyrelsen sedan 2008 godkänt lågkolhydratkost som behandling av diabeties och viktreduktion, och sedan 2011 rekommenderar även Socialstyrelsen måttlig lågkolhydratkost som ett tydligt och bra alternativ vid diabetes (som i 80% av fallen föregås av övervikt) samtidigt som man belyser nackdelar med tallriksmodellen vilken förespråkas av dietister.
    Var dock uppmärksam på att Livsmedelsverkets rekommendationer gäller för friska människor, det är bara Socialstyrelsen som får ge råd åt sjuka.
    Gällande studier av högsta vetenskapliga klass (RCT) som visar att lågkolhydratkost är överlägsen tallriksmodellen för viktredukion finner du 17st sådana samlade här:
    http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/studier-pa-viktnedgang-med-lagkolhydratkost/
    Om du önskar ett praktiskt exempel att studera vill jag framhålla kostomläggningen som gjordes i USA 1984 där man bl.a. hade målet att minska på intaget av mättat fett.
    De lyckades och i dag 28 år senare är USA det land i västvärlden där man äter minst fett per person och år och mest socker samt snabba kolhydrater från stärkelse i majs och vitt mjöl.
    Samtidigt har antalet diabetiker ökat till hissnande 30miljoner och 75% av den 300 miljoner stora befolkningen i USA är överviktiga. 75%!!!
    Du får gärna ge en alternativ trovärdig förklaring till vad denna överätning beror på.
    De moderna välfärdssjukdomarna har ett direkt samband med kostomläggningen och att insulinet är avgörande för fettinlagring är varenda uppslagsbok överens om.
    De moderna kolhydratrika kostråden (ca65% kh) som förespråkas av dietisternas riksförbund säger också att vi ska äta max 10% mättat animaliskt fett, en siffra som är helt tagen ur luften och för vilken det vetenskapliga stödet är obefintligt (Bröstmjölk innehåller 56% E animaliskt fett). Ingen dietist har hitintills klarat av att härleda denna rekommenderade siffra vetenskapligt, men konsekvensen av rekommendationen är att det blir mycket socker att äta istället.
    Du säger att man inte blir tjock av frukt och det kan jag hålla med om för den som äter bra och är frisk i övrigt, men för den som är överviktig innebär frukt en stark hormonell broms för viktnedgång. I takt med att allt fler upptäcker fördelarnas med LCHF-kost för viktnedgång och behandling av diabetes, mag-tarmbesvär och annat kommer många “snubbar” och dietister att känna sig trampade på tårna vilket naturligtvis är tråkigt, för en dietist är ju en välvillig människa som valt ett yrkesliv som går ut på att hjälpa andra människor till en bättre hälsa. Jag anser dock, med bl.a. ovanstående argument att vi hamnat helt fel och att folkhälsan är betjänt av det starka ifrågasättande av gällande kostråd som LCHF-anhängare förespråkar.
    Debatten är viktig och det är därför jag skriver på denna sida.

  5. #5 av Tina Kahn, 2012-10-28 - 11:56

    Killen ska absolut inte “banta”. Det var jag med om så många gånger när jag var barn, och det är ett helvete. Dessutom smyger barn in godis från kompisar för att man blir så inihelvete sugen när man “bantas” av andra.

    Mitt råd är att sluta med ALLA sötningsmedel. De lurar kroppen att producera insulin och gör honom mer sötsugen.
    Godis på lördag, och bara lite. Sluta med godis, men håll hans sockervärden på en jämn nivå genom att äta normal mat ofta.
    Den normala maten ska INTE vara fri från vitt mjöl och sånt, eftersom man vid mat-tillfällena ska höja sockervärdena till en bra nivå som håller till nästa måltid.

    Men söta drycker ska bort helt!

  6. #6 av snubbe, 2012-10-28 - 12:28

    Majoren! SOS har enbart “godkänt” måttlig lågkolhydratkost och inte LCHF! det är en stor skillnad. dessutom förespråkar inte SOS stora mängder mättat fett.
    http://www.tierp.se/download/18.79bbc70a136cecd03261d68/Kost+vid+diabetes,+2011.pdf
    Socialstyrelsen skriver tydligt:
    ” Det saknas vetenskapligt underlag för att bedöma de långsiktiga effekterna av extrem lågkolhydratkost när det gäller vikt, blodtryck, blodfetter, långtidsblodsocker samt risk för och dödlighet i hjärt-kärlsjukdom.”

    http://www.drf.nu/nyheter/press/SoS_ang_AD_o_LCHF.pdf

    Om du tycker att den samlade expertisen som sammanställt dessa råd har fel samt att alla andra expertgrupper som sammanfattat de aktuella vetenskapliga läget inom kost, och som ligger till grund för de kostråd som finns i stora delar av världen idag, har fel, så ignorerar du precis alla studier som ligger till grund för dessa. Du väljer istället att läsa en blogg och de studier de hänvisar till där….vilka enbart handlar om atkins eller måttlig lågkolhydratkost och inte alls om LCHF. Kostråd, samt all annan vetenskap, ska självklart ifrågasättas men inte ignoreras för att man har en egen “hypotes” om hur saker och ting fungerar. All kostbehandling ska individanpassas viket den gör idag om man uppsöker hjälp personligen. SLV:s rek är för friska personer och revideras i takt med att fler studier kommer till. Ingenting är statiskt när det gäller vetenskap. Debatt är viktigt och SLV:s rek är självklart inte optimalt för alla….vilket inte någon har påstått heller. LCHF har däremot den jargongen att ” det är det enda rätta och allt annat är fel” trots den totala avsaknaden av bra studier på just LCHF vilket för mig förefaller mkt märkligt.

  7. #7 av Majoren, 2012-10-28 - 19:16

    #6
    Jag är medveten om att SOS godkänt den mildare varianten av LCHF vilket jag också skrev. De länkar du hänvisar till har en tydlig koppling till SBU:s studie som konstaterade att det vetenskapliga underlaget för dagens fettsnåla kostråd är magert och bristfälligt, samtidigt har SOS konstaterat att det inte finns evidens för farlighet på kort sikt med LCHF och att inte heller något pekar på att det skulle vara farligt på längre sikt.
    Det blir dock mycket komiskt när dietister hävdar att LCHF “kan” vara farligt på sikt SAMTIDIGT som man blundar för vad som hänt i USA de senaste 27 åren där fettsnåla kostråd motsvarande vår tallriksmodell gjort 75% av befolkningen sjuka eller överviktiga.
    Avsaknaden av studier är inte total, jag gav i föregående ett inlägg på 17st till fördel för lågkolhydratkost.
    Jag läser inte heller endast en blogg som du tycks tro. Min granne är hjärtkärlspecialist och förespråkar själv LCHF-kost för alla precis med samma motiv som denne Norske hjärtläkare:
    http://espenrostrup.com/2011/09/11/10-dokumenterte-fakta-om-lavkarbo-diett/
    För dessa hjärtläkare blir orsaken bakom de västerländska välfärdssjukdommarna allt klarare: ett långt liv med ständigt förhöjt blodsocker pga kolhydratrik kost ger högt blodsocker som skapar inflammerade kärlväggar i vilka de minsta fettpartiklarna fastnar i och senare förkalkas.
    Det är inte heller landets dietister som skapat begreppet “diabetiker typ noll”, utan diabetiker som själva ätit sig friska och medicinfria med LCHF-kost.
    Den kost som gör diabetiker symptomfria, minskar risken för hjärtkärlsjukdom och hjälpt tiotusentals Svenskar med viktreduktion och krånglande magar m.m. har alla förutsättningar att även hjälpa rubricerade 5-åriga pojke att bryta sin övervikt och förhindra framtida allvarligare sjukdom.
    LCHF-kost är inte sista ordet i kostdebatten eller det enda rätta, vi vet redan att t.ex. mycket mejeriprodukter inte är optimalt för alla, men med den spännvidd som begreppet LCHF innehåller gällande nivån på kolhydratrestriktion
    (från strikt till kolhydratreducerad kost) passar den fler människor än vad Tallriksmodellen gör med sin snäva variation.
    Huvudargumentet för LCHF-kost är dock det MYCKET snabba positiva resultatet på människor med svåra sjukdomar som diabetes och fetma, och ju striktare variant av LCHF som de tillämpar ju snabbare blir de bättre.
    Att då påstå att detta skulle vara farligt på sikt och efterlysa långsiktiga studier blir lite roligt.
    Min förhoppning är att landets dietistkår mer aktivt erbjuder metabolt sjuka människor LCHF-kost som verktyg för viktreduktion eller minskad diabetesmedicinering på KORT SIKT vilket SOS sagt är ofarligt.
    Sedan kan man uppmana patienterna att återgå till tallrikmodellen om de själva önskar.
    Min avslutande fråga till “snubbe” blir huruvida 5-åringen ovan ska svältas med kolhydratrestriktion eller erbjudas näringsrik mättande LCHF-kost för att komma tillrätta med sin övervikt?

  8. #8 av snubbe, 2012-10-30 - 20:34

    Majoren.
    SOS har inte godkänt någon form av LCHF alls utan måttlig lågkolhydratkost. det är inte kopplat till LCHF överhuvudtaget.
    SBU:s studie konstaterade att studiegrunden för dagens råd till diabetiker inte är starkt MEN att studiegrunden för LCHF är ännu sämre, nästintill obefintlig. Därför bör, som de skriver, försiktighetsprincipen användas. Vart har de skrivit att inget pekar på att det skulle vara skadligt på sikt? De understryker ju bristen på evidens och just hur det påverkar på sikt med en extrem lågkolhydratkost såsom LCHF. Sen drar du slutsatsen att dagens kostråd är orsaken till all fetma. Tror du på allvar att dagens feta amerikaner äter enligt tallriksmodellen? den är sannolikt inte optimal för alla men samtidigt talar siffor på att väldigt få följer råden vilket talar emot din tes att det är kostrådens fel. Folk följer dem helt enkelt inte. de äter för mkt kalorier mot vad de kan förbruka. Kan bero på många faktorer, för mkt mat, för kalorität mat, tröstätning, stress, för mkt snabba KH, andra psykologska faktorer, för lite motion osv, listan kan göras lång. Problemet med LCHF idag är att gränserna hela tiden tänjs på begreppet. När man talar om detta i vetenskapliga sammanhang handlar det om 5-10 e% kolhydrater. Nu börjar vissa äta mer KH, rotfrukter, bär och även en och annan frukt men kallar det fortfarande för LCHF. Då är vi inne på måttlig lågkolhydratkost. Vi måste vara noga med begreppen för att undvika missförstånd. Jag vet mkt väl att det finns vissa läkare som tror hårt på LCHF. Ännu fler gör det inte. Läkare är förövrigt ingen epitet jag ser som specifikt duktiga på kost, de kan ffa mediciner och fysiologi men sällan om hur nutritionen fungerar. Den samlade expertisen idag som sammanfattar våra kostråd är tydliga med att de vill avvakta på bättre studier innan man kan bedöma huruvida LCHF är säker eller ej. Jag håller med om att LCHF, för dem det funkar för, hjälper snabbt för viktnergång. Det kan i sin tur innebära många fördelar, så det håller jag med om. Men när viktnergången är avstannad och personen fortsätter äta LCHF, hur kommer kroppen då må efter flera år, det vet vi inte. Vi vet inte hur ketos påverkar kroppen under längre tid, där pågår studier. Visserligen har man gjort några mindre studier på barn som behandlats mot epilepsi, där har man sett en del oönskade biverkningar men dessa studier är inte heller av bra kvalitet. Det låter på dig som att det finns två alternativ. LCHF eller tallriksmodellen. Det finns ju massor av varianter däremellan!! Sen låter det på dig som att man bara har två alternativ när det gäller bantning, dvs svält eller LCHF. enligt mig behöver inte en sänkning av kaloriintaget innebära svält. Små medel som att ta bort läsk, godis och andra sötsaker kan ibland hjälpa alldeles utmärkt. Jag har träffat en hel del människor som inte klarar av att hålla sig till LCHF pga att det är så strikt, resultatet blir att de äter både mkt fett och mkt KH. En kostmodell bör vara en som håller i längden. För en del kanske LCHF funkar, för andra gör det inte det. Jag tycker däremot att man ska vara försiktig med att rekommendera ett barn att äta en extrem diet när man inte känner till konsekvenserna. Som vuxen får man självklart göra vad man vill med sin kropp. Innan man kan göra en bedömning om hur kosten ska justeras måste man veta hur barnets matintag ser ut idag. Kanske räcker det med att sluta med läsken och godiset för att få ett reslutat utan att för den skull ta bort nästan alla KH i kosten. Oavsett om kosten innehåller mkt fett, mkt KH, eller mkt protein ser man att det är totala kaloriintaget som spelar den största rollen. Fettsnålt eller KH snålt spelar ingen roll om kaloriintaget är för stort. Jag förstår att du bara menar väl med dina råd men jag har helt enkelt en annan uppfattning än dig.

  9. #9 av Majoren, 2012-10-31 - 11:56

    Med begreppet måttlig lågkolhydratkost avser SOS 30-40E% kolhydrater vilket är ungefär lika mycket högre än LCHF som det är lägre än Tallriksmodellens kolhydratmängd, kanske är det häromkring som dietister och LCHF-förespråkare en dag möts i rekommendation till friska individer? Jag tycker hursomhelst att kopplingen till LCHF är mycket tydlig; en kraftig minskning av kolhydrater i kosten är bra för diabetiker samt effektivt om viktminskning önskas!
    Vilken annan kostmodell har gjort diabetiker medicinfria?
    Att USA:s befolkning och vår egen inte följer tallriksmodellen beror högst sannolikt på att mycket få klarar av att följa den. Orsaken påstår jag är för dålig långvarig mättnad pga för liten andel mättat fett samt för mycket kolhydrater som ger blodsockersvängningasr och sötsug. Det blir orsaken till att folk hela tiden småäter av kolhydratrika onyttigheter som både orsakar fettinlagring och blockerar mättnadkänslan.
    Det är riktigt att läkare har bristande utbildning inom nutrition, men dietister saknar å andra sidan grundläggande kunskaper i hormonlära, biokemi och fysiologi. Detta kunskapsglapp dem emellan är en starkt bidragande orsak till vårdens oförmåga att ge framgångsrika råd till överviktiga.
    Det finns naturligtvis fler än två modeller för att hjälpa vår 5-åring, men då tallriksmodellens ringa spännvidd inte är avsedd för behandling av övervikt med bibehållen mättnadskänsla utan i praktiken innebär kalorirestriktion så blir slutresultatet en plågsam försiktig “svält” där han under lång tid måste stå ut med frestelser i omgivningen. (att enbart ta bort godiset kanske kan hjälpa men bara ibland)
    LCHF är ingen extrem diet för barn utan naturlig näringsrik energität mat som ger mycket bra mättnadskänla!
    Detta faktum i kombination med att SOS också sagt att ingen evidens för farlighet på kort sikt finns är mitt motiv till att rekommendera LCHF för 5-åringen.
    Ditt avlutande resonemang där det totala kaloriintaget är mer intressant än fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater åskådliggör tydligt skillnaden mellan våra synsätt på problemet och jag känner att argumenten nu börjar gå runt men också att mycket finns att lära av varandra.
    Jag hoppas dock att debatten kommit 5-åringens föräldrar till godo och gett dem alternativa lösningar för att angripa problemet. Jag är främst glad för att “Fråga Dietisten” gett utrymme för denna debatten oss emellan på denna sida.

  10. #10 av Peter, 2012-11-05 - 22:47

    Vad sägs om varierad kost (fågel, gris, fisk, ko, grönsaker m.m.) utan att ta “den där extra portionen bara för att det är gott”? Fyll ut med mellanmål i form av frukt eller en ost-macka/knäckebröd (inte “vitt” bröd). Det ÄR INTE svårt, ta fram en kokbok!!!

  11. #11 av Peter, 2012-11-05 - 22:49

    … vad jag egentligen vill säga är – Skit i alla “Dieter” hit och dit!!!

(publiceras inte)