Mirja Augustsson, leg dietist

Mirja Augustsson, leg dietist

Om Mirja
Jag är legitimerad dietist med en magisterexamen inom klinisk nutrition. Mina stora intressen är barnnutrition och idrottsnutrition. För närvarande jobbar jag med publiceringen av mitt magisterarbete där jag fördjupade mig om barn med typ 1 diabetes matvanor.  Jag läser också kurser inom barnfetma och barnpsykologi. 

Utbildning


  • Magisterexamen inom klinisk nutrition vid Göteborgs Universitet 2012.

  • Dietistexamen vid Göteborgs Universitet 2011.

  • Utbildad personlig tränare 2011.

Artiklar


Artiklar på FrågaDietisten.se av Mirja

Bra alternativ till mjölk?

måndag, 12 november 2012

Hej! Min 5-åriga dotter vill inte dricka mjölk. (Tycker inte om smaken) Hon gillar inte heller fil eller yogurt. Det har länge varit så. Ost äter hon lite. Hon gillar mjölk när den är blandad med chokladpulver och kan även dricka 3-procentiga mjölken som den är. Detta har vi inte velat ge henne ofta eftersom… Läs mer >>

Hur ska barnen äta i samband med turneringar och matcher?

måndag, 14 maj 2012

Hej! En förälder i min pojkes hockeylag (de är 10 år) föreslog att killarna skulle få cirka tre deciliter (färdigblandad) Vitargo + elektrolyter efter en match och innan nästa och även en power proteinbar mellan matcherna istället för frukt eller smörgås. Är det verkligen lämpligt? Matcherna spelas om 2 x 15 minuter om det är… Läs mer >>

Hur ska jag äta för att bygga muskler?

torsdag, 08 mars 2012

Hej, är en kille på cirka 80 kilogram och 173 centimeter, som tränar 4-5 gånger i veckan och vill öka så snabbt som möjligt i muskler, har redan ett bra träningsschema, men är lite osäker på om jag äter bra nog, är det något speciell mat som räknas som ”dundermat´´ och när ska man äta/hur… Läs mer >>

Hur mycket vätska behöver jag vid träning?

fredag, 17 februari 2012

Hej! Jag undrar hur mycket extra vätska (utöver det jag dricker i vanliga fall) jag behöver de dagar jag tränar. Jag tränar inomhus, jag antingen gymmar eller deltar på pass (ex. zumba), passen är knappt en timme långa. Jag väger 44 kilogram (är ganska kort) och jag tillhör inte de som svettas speciellt mycket, blir… Läs mer >>

Smaksatt eller naturell yoghurt?

måndag, 13 februari 2012

Hej! Vad innehåller mest socker, vad är ”nyttigast”: att äta neutral fil/youhurt med en klick sylt eller att köpa smaksatt fil/youghurt, exempelvis vanilj/jordgubbsfil? Jag har en diskussion med dagis där det serveras vaniljfil vilket jag tycker är lite onödigt och jag har hört att andra byter ut denna fil med sylt som ett nyttigare alternativ…. Läs mer >>

Kan bantningspiller och shakes vara skadligt?

måndag, 06 februari 2012

Hej! Jag är en tjej på 17 år, jag väger 78 kilogram och är 162 centimeter lång, alltså har jag ett för högt BMI och jag är överviktig. Jag har druckit shakes i cirka en vecka nu, fem gånger om dagen, inte ätit någon fast föda, druckit tonvis med vatten och tränat mycket, nu funderar… Läs mer >>

Ska jag äta de kalorier jag förbrukar vid träning?

fredag, 27 januari 2012

Om jag äter 1500 kilokalorier och sedan tränar bort 600, ska jag äta de förbrukade kalorierna igen då? Eller ska jag ligga på ett sådant stort underskott? Jag tränar bort cirka 600 kilokalorier tre gånger i veckan och går en 45-50 minuters promenad om dagen. Tacksam för svar, helt förvirrad.   Hej! Kan mycket väl… Läs mer >>