
Patrik Hansson, leg dietist

Om Patrik Legitimerad dietist och masterstudent i klinisk nutrition vid Göteborgs Universitet. Specialintresse för idrottsnutrition.
Utbildning Dietistexamen från Göteborgs universitet 2009
Artiklar Skrev kandidatarbete om mjölks påverkan på blodlipidnivåer.
Artiklar på FrågaDietisten.se av Patrik
Varning för Redux Retinalin 500 mg!
tisdag, 05 april 2011Livsmedelsverket har analyserat bantningspillret Redux Retinalin 500 mg och funnit farligt höga halter av vitamin B3, nikotinsyra. Den enligt förpackningen rekommenderade dagliga dosen av kosttillskottet kan ge biverkningar såsom kraftig rodnad, värmekänsla och stickningar i huden men även allvarligare symptom som andnöd. Personer som köpt detta kosttillskott avråds från att äta tabletterna. Läs mer på [.. läs mer.. ]
D-vitaminbrist hos mörkhyade i Sverige?
måndag, 04 april 2011Evolutionen har anpassat oss efter vår omgivning. Ett av många säregna drag är vår hudfärg och ljushyade människor (med mindre melaninpigmentering) har lättare att bilda D-vitamin från solljus än mörkhyade. Mörkhyade som bor i solfattiga Skandinavien löper därför större risk för D-vitaminbrist än ljushyade. Vitamin D, som egentligen är ett hormon, är med och reglerar [.. läs mer.. ]
Bra arbetsmarknad för svenska dietister?
söndag, 03 april 2011Idag höll Dietisternas Riksförbund (DRF) årsmöte där många frågor diskuterades. En motion som diskuterades länge handlade om att minska antalet utbildningsplatser på Sveriges dietistutbildningar och därmed anpassa antalet till nuvarande arbetsmarknad. Denna motion grundade sig på nuvarande tuffa arbetsmarknad för dietister. Sveriges akademikers centralorganisation (Saco) anger att det idag år 2011 råder överskott på nyutbildade [.. läs mer.. ]
Kost och dess effekt på överlevnad bland äldre
tisdag, 04 januari 2011Den nya studien ’Dietary Patterns and Survival of Older Adults’ som publicerades i januari-utgåvan av ’Journal of the American Dietetic Association’ visar som många andra studier att kosten spelar en viktig roll för vår hälsa. Studien ‘Health Aging and Body Composition study (Health ABC)’ följde 2582 deltagare på 70 – 79 år under 10 års [.. läs mer.. ]
Påverkar olika flingsorter barns frukostätande?
lördag, 18 december 2010En ny studie som väntas presenteras i Pediatrics i Januari 2011 har studerat hur valet av flingor påverkar barns frukostätande beroende på om de äter förhandssockrade flingor eller osockrade. 91 barn i åldern 5 till 12 år, varav 59 % hade spansktalande bakgrund, deltog i studien. Barnen blev slumpmässigt uppdelade i två grupper och åt [.. läs mer.. ]
Äta mindre genom visualisering?
tisdag, 14 december 2010Enligt en ny studie av Carey K. Morewedge et al publicerad i Science den 10 december kan vi med hjälp av våra tankar minska vår önskan att äta ett visst livsmedel. Forskarna har kunnat påvisa att om man föreställer sig att man äter ett visst livsmedel så gör det att man vänjer sig till livsmedlet [.. läs mer.. ]
Gainomax?
måndag, 05 juli 2010Är det bra att ta en Gainomax efter att man tränat? Ger den all återhämtning man behöver? Jag får ofta frågan om det är bra eller inte med proteinpulver, återhämtningsdrycker mm efter träning. Att bara ta proteinpulver direkt efter ex ett styrkepass är inte optimalt. Kroppen behöver både protein och kolhydrater efter fysisk aktivitet och [.. läs mer.. ]
Farligt att fasta med ledproblem?
söndag, 09 maj 2010Hej! Jag har kollegor som varit på mig om att haka på en fasta de tänkt ta sig an för att rena sina kroppar. en fasta som också ska vara en start på en kolhydratfattigare kost. Jag har funderat på att haka på men är lite orolig över mina leder som jag brukar tycka blir [.. läs mer.. ]
En bättre frukost?
fredag, 16 april 2010Hej! Jag äter alltid fiberhavregrynsgröt på morgonen o har ätit det med äpplemos. Har nu ändrat till att ha lite solrosfrön o riven kokos på. Är det bra o hälsosamt? fick tipset om att ha kokos i fil/gröt då det är bra fetter. Tack för svar Sara Hej Sara! En av de anledningar till att [.. läs mer.. ]
Diarré av omega-3-tillskott?
onsdag, 03 februari 2010Hej, för ca en vecka sedan började jag äta ett naturläkemedel för extra tillskott av Omega 3 pga att jag inte äter fisk mer än max en gång i veckan. Tillskottet heter Pikasol forte, är inköpt på Apoteket och jag äter 2 – 3 kapslar per dag. Tyvärr har jag i samband med detta börjat [.. läs mer.. ]





Senaste kommentarer