Sötningsmedel vid nedsatt glukostolerans?

Print Friendly

Jag har nedsatt glukostolerans och kan därför inte äta vanligt socker. Är det farligt att använda t ex Hermesetas Lättströ vid matlagning och bakning. Eller finns det något annat sötningsmedel? /Christina

Hej Christina!

Aspartam, acesulfam-k och cyklamat verkar inte blodsockerhöjande.

Nedsatt glukostolerans är en rubbning i kolhydratsomsättningen som ger  förhöjda blodsockervärden efter måltid. Sötningsmedel som inte innehåller kolhydrater (som socker eller stärkelse) är helt okej att använda vid matlagning och bakning för dig med nedsatt glukostolerans.

Det finns flera olika sötningsmedel, varav de mest använda inom livsmedelsindustrin är sackarin, aspartam, acesulfam-k, cyklamat, sorbitol, xylitol och mannitol. De tre sistnämnda är sockeralkoholer, som kan omvandlas till socker i kroppen, och dessa har en viss påverkan på blodsockret.

I ”Hermesetas Lättströ” finner vi sötningsmedlen aspartam och acesulfam-k. Produkten innehåller även kolhydraten maltodextrin som utvinns ur antingen majs- eller potatisstärkelse. Maltodextrin är visserligen blodsockerhöjande men per tesked får du i dig en obetydlig mängd kolhydrater (0,2 g). En tesked ”Hermesetas Lättströ” motsvarar ungefär samma mängd socker som du får av att äta 0,5 gram vitt bröd. Det är således helt okej att äta i måttliga mängder. Ett alternativ inom samma företag är ”Hermesetas Flytande” som inte innehåller någon form av blodsockerhöjande kolhydrater alls.

Nedsatt glukostolerans orsakas ofta av övervikt och fysisk inaktivitet. Därför bör man tänka på att hålla sig aktiv samt vid övervikt gå ner i vikt då detta kan förbättra glukostoleransen avsevärt.

, , , , , , , , , , ,

  1. #1 av Jacob, 2009-11-09 - 22:27

    Jag är mer nyfiken på om ett intag av sötningsmedel eventuellt kan trigga igång ett insulinpåslag av samma magnitud som vanligt socker. Min empiriska erfarehet säger mig att så inte är fallet, men jag har någon overifierad källa som påstått att det kan göra det. Det är möjligt att det då handlade om sockeralkoholer.

    Däremot, så är de flesta sötningsmedel som finns artificiellt skräp, hur mycket forskning finns det om eventuella bieffekter?

    Ett sötningsmedel på uppgång är Stevia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia ), som är ett naturligt sötningsmedel. Bland annat Pepsi har ersatt aspartam med stevia i sina diet-produkter!
    Annars får jag säga att sucralose verkar ha bedömts som säkrare än aspartame och acesulfam-k. Ett exempel på sucralose som produkt ( http://www.splenda.com/index.jhtml )

  2. #2 av Jacob, 2009-11-09 - 23:30

    Ytterligare en fråga, är vilken effekt sötningsmedlen har på munhygienen, i jämförelse med vanligt socker. Skadar sötningsmedel emaljen på samma sätt?

    Mvh,

  3. #3 av Clarissa Liljander, leg dietist, 2009-12-15 - 22:48

    Hej Jacob!

    Vad roligt att du är intresserad av att lära dig lite mer om sötningsmedel. De studier som finns gällande artificiella sötningsmedel och insulinpåslag är djurstudier och resultaten är motstridiga.

    Gällande forskningen bakom de olika sötningsmedlen har livsmedelsverket en sida på sin portal som innehåller en massa nyttig information om just forskning och intag för de vanligaste sötningsmedlen. Länken till sidan finner du här. Jag rekommenderar starkt att du tittar igenom den då den innehåller information om just bieffekter.

    Gällande sukralos har även detta en maxgräns för rekommenderat totalt intag och det kan du läsa mer om här.

    Stevia låter verkligen som ett bra alternativ på sötningsmedel, men däremot har även Stevia ett maximalt rekommenderat intag precis som övriga sötningsmedel. Jag tror därmed inte man ska överkonsumera något sötningsmedel oavsett om det är artificiellt eller inte.

    Gällande din fråga om vilken effekt sötningsmedel har på munhygienen är det ju så att sackarosintag (socker) leder till att vissa tandkoloniserade bakteriearter bildar en tjock ”film” med sockermolekylerna. Detta förlänger syratiden och ökar risken för karies. Sockeralkoholerna sorbitol, mannitol, xylitol, maltitol och isomalt däremot fermenteras inte i tandplack och kan därför användas som tandvänligt ”socker”.

    Sammanfattningsvis tror jag inte att det är någon fara med ett intag av sötningsmedel oavsett om de är artificiella eller inte så länge man har ett moderat intag som inte överskrider rekommendationerna.

(publiceras inte)