Glutenfri vegankost utan sojaprotein?

Print Friendly, PDF & Email

Hej!
Jag är en 31 årig tjej som har en del bekymmer med inflammation i lederna. Provat kortison men tycker effekten är kortvarig. Läst mycket och är sugen på att prova att äta glutenfri vegankost. Mitt bekymmer är att jag inte tål sojaprotein. Tål dock alla andra ärt- och baljväxter. Är det möjligt att få till en bra och hälsosam kost med dessa restriktioner? Det vill säga fritt från gluten, animalier och sojaprotein. Då skulle ingen bli gladare än jag. Tacksam för svar. Från en vilsen en.
MVH Anette

Hej Anette,

En vegankost där både soja och gluten skall uteslutas blir väldigt begränsad. Men det går säkert att få till den på ett bra och hälsosamt sätt om du vill och är tillräckligt motiverad.

Du bör tänka på att försöka äta så varierat som möjligt av de livsmedel som kan ingå i din vegankost. Variation gör att du lättare får i dig en bra kombination av proteiner/aminosyror, vilket är mycket svårare än om man äter animaliska produkter. Se till att du varje dag får i dig flera av följande: baljväxter, bovete, hirs, majs, ris, nötter, fröer, alger och näringsjäst. Näringsjäst innehåller inte bara aminosyror utan även de B-vitaminer som finns i spannmål, så om du skall äta en glutenfri vegankost bör du inte glömma näringsjästen. Tartex är en produkt som innehåller mycket näringsjäst. Frukt, grönsaker och rotfrukter är självklart en del av vegankosten varje dag.

Du bör vara medveten om att det är svårt att få i sig vitamin B12 när man äter vegankost. Det finns en form av B12 i vissa alger (spirulina och nori) men man vet inte om kroppen kan ta upp detta. Det finns också ytterst små mängder B12 i fermenterade produkter såsom surkål och andra syrade grönsaker samt sojasås. Det är dock svårt att äta tillräckligt av dessa för att få i sig tillräckligt med B12. Du bör därför överväga att ta B12-tillskott. Även D-vitamin är svårt att få i sig från en vegankost. Därför rekommenderar jag att du tar D-vitamintillskott, åtminstone under vinterhalvåret.

Jag kan rekommendera att du läser mer på Veganföreningens hemsida www.vegan.se då det tar tid att sätta sig in i det här med vegankost och man kan ha behov av råd, tips och recept. Tips på en billig och bra bok om vegankost om det är så att du vill fortsätta med detta någon längre tid: Vegansk näringslära av Björn Pettersson. Den kan man beställa via www.knuff.se

Lycka till!

  1. #1 av Clarissa Liljander, leg dietist, 2011-07-09 - 11:06

    Till Anette: bara ett tilägg till Nannas i övrigt väldigt bra svar gällande vegankost. Jag har skrivit om just detta tidigare i ett annat inlägg om just vitamin B12: http://www.fragadietisten.se/vegetariskt/spirulina-som-b12-kalla

    Håller med Nanna om att ett B12 tillskott är nödvändigt för att täcka behovet som en vegan. Speciellt vid sojaintolerans eftersom de flesta produkter som berikats med vitamin B12 är gjorda på just sojaprotein.

    Tack Nanna för ett fint svar och lycka till Annette med kosten. 🙂

(publiceras inte)