Kombinationsfråga – tips?

Print Friendly, PDF & Email

Hej,

Jag lever i en familj med väldigt olika kostbehov. Vi gillar alla mat och den har en stor betydelse i vårt liv men det är väldigt svårt att kombinera. Min sambo är laktosintolerant vegetarian och majsallergiker med väldigt hög förbränning eller ämnesomsättning, han är lång och smal, men med en ganska stillasittande livsstil. Jag är allätare som trivs med den framförallt vegetariska kosten som det blir, men har väldigt låg förbränning och behöver egentligen undvika snabba kolhydrater (åtminstone vitt mjöl och socker) för att inte gå upp i vikt. Jag är normallång men lite överviktig, trots att jag har ett väldigt fysiskt jobb och rör mig ganska mycket. Sedan har vi vårt barn som är 6 år, som också äter allt och som tycker att det mesta är gott jämfört med många av hennes jämnåriga kamrater, men då hon växer och också är lång och lite för tunn för sin kurva enligt BVC/skolläkaren så känns det viktigt att se till att hon får i sig en god och balanserad kost. Sen har jag ca 45 minuter, varje dag (för jag slutar tidigast och kommer hem först), där dessa tre behov ska kombineras och tillgodoses, helst med friskt humör och god fantasi, innan det är försent och alla är för trötta och sura. Det finns massor av information på nätet men jag får inte ihop allt och jag tycker att det är svårt att hålla uppe energin och fantastin. Känner att jag håller på att döda min egen matlagningsglädje och det blir enklare och tristare mat samtidigt som jag kämpar med min egen vikt. Jag undrar om ni har några råd, på linje att gå på liksom, någon litteratur att rätta sig efter, eller prioriteringsordning eller… ja vad som helst. Tar tacksamt emot alla tips och tankar.

Vänliga hälsningar, Linda

 

Hej Linda!

kitchenJa det var mycket på en gång! Jag skall försöka ge dig några tips. Först och främst tycker jag att det är viktigt att både din sambo och din dotter är delaktiga i ert kosthåll. Det låter som att du har tagit på dig hela ansvaret, eftersom du kommer hem först. Men det betyder egentligen bara att det passar bra att du har huvudansvaret för större delen av genomförandet av matlagningen när det är dags för middag. En balanserad, varierad och aptitlig kost som passar hela familjen är mycket mer än bara själva matlagningen, och det låter som om det är det som tynger dig. För att få detta att funka behövs planering och fantasi, och resultatet blir bäst om man är flera som kan slå sina kloka huvuden ihop. Sätt av tid varje vecka där ni sitter ner hela familjen och planerar den kommande veckans mat. Er 6-åring behöver kanske inte vara med på hela planeringen, men kan få vara med i början och kan till exempel få lov att bestämma maten 1-2 dagar i veckan. Om hen vill ha en speciell maträtt (inom rimliga gränser), vilka grönsaker som skall vara med, och så vidare. Man kan fördela resterande dagar lika på mamma och pappa, kanske med 1-2 dagar där man äter rester, om det brukar bli sådana. Man kan ha som mål att laga en ny rätt varje vecka (t e x varannan vecka kan du hitta något nytt, varannan vecka kan din sambo vara ansvarig för att hitta ett nytt recept som passar). Oftare än en gång i veckan är sällan realistiskt. Kanske det till och med är mer realistiskt att ni finner varsitt nytt recept i månaden, det får ni avgöra utifrån just er situation.

Utifrån planeringen kan ni göra en inköpslista. Veckohandling sparar mycket tid. En veckoplan sparar mycket tid. Att göra detta tillsammans blir roligare och ofta mer varierat, eftersom man är flera om att dra lasset.

När det gäller era olika behov skulle jag tro att det är enklast om grundmenyn är laktosfri och vegetarisk. Sen kan grundmenyn några dagar i veckan kompletteras med lite fisk/kött/kyckling vid sidan av, till dig och ert barn, om ni så önskar. Till din sambo och ert barn kan också grundmenyn kompletteras med lite mer energirika tillbehör, som du kanske bör undvika eller ta mindre av, såsom en oljedressing, frön och nötter, en lite fetare sås, eller något så enkelt som att de rör ned lite god raps- eller olivolja i pastan/riset/grönsakerna för att få lite mer energi i portionen.

För din del är det viktigt att du får i dig tillräckligt under dagen, när du har som mest behov för energin, detta för att undvika allt för stor hunger till middagen eller sug till kvällen. Det är viktigt att du kan begränsa middagsportionen och minimera intaget under kvällen, då är det lättare att kontrollera vikten. Har man ätit för lite under dagen är det lätt att äta för mycket vid middagen och trots det kanske också småäta under kvällen. Då lägger man lätt på sig. Stress och frustration i vardagen kan också göra att man känner sig sugen, och de olustiga känslorna kan dämpas av att äta. Om du behöver hjälp med att se över ditt energiintag och energifördelningen över dagen rekommenderar jag att du beställer tid hos en dietist.

För inspiration kan jag rekommendera följande websidor:
www.ewerman.se
www.risenta.se
www.recept.nu/vegetariska-recept

Hoppas att du kan ha hjälp av mina tips, lycka till!

, ,

  1. #1 av elena, 2016-03-15 - 10:58

    Hej!
    Jag är en kvinna med långvariga mag-tarm problem bl.annat starkt illamåendet, ångest, depression m.m. Läste om att man kan göra ett blod prov för att kolla om man är allergiskt mot vissa födoämnen. Vad skall jag vända mig till för att göra detta provet, samt vad heter provet.
    Tacksam för svar.
    Med vänliga hälsningar
    elena

  2. #2 av Nanna Mossberg Rylander, leg dietist, 2016-03-17 - 09:35

    Hej Elena!
    På vårdcentralen kan du få hjälp med utredning för allergi. Om de tycker att det är för komplicerat kanske du kan få remiss till en allergimottagning. Det man kan testa inom skolmedicinen idag är dock begränsat, och alla allergier och intoleranser visar sig inte på tester. Man kan säga att våra verktyg är trubbiga. Om man trots negativa resultat ändå misstänker att det är något i maten man inte tål, så är enda sättet att ta reda på detta att genomgå en eliminationskost under en begränsad period. Blir man symptomfri eller symptomreducerad då, så återinför man ett livsmedel i taget för att hitta vilken eller vilka som triggar symptom. Detta kan vara en lång och mödosam process, och det är för många viktigt att ha en kunnig dietist som stöd och vägledare genom detta. Men börja med att gå till din vårdcentral och prata med dem, och se vad de kan hjälpa dig med.

  3. #3 av Nanna Mossberg Rylander, leg dietist, 2016-03-17 - 09:38

    Hej igen Elena!
    Jag kan tillägga att dina symptom inte är några typiska allergisymptom. Men ett fåtal kan reagera på det sättet på mat de inte tål. Så har man provat allt annat, kan det absolut vara värt att gå vidare för att undersöka om detta kan vara matallergi eller annan födoämnesöverkänslighet.

(publiceras inte)