Mättande mat vid divertiklar?

Print Friendly, PDF & Email
Publicerat måndag, 18 mars 2019

Jag försöker att gå ner i vikt och undrar vad jag ska äta då jag är hungrig? Jag har försökt med grönsaker och frukt, men magen klarar inte av så mycket fibrer. Har hamnat på akuten med magsmärtor och fått veta att jag fått inflammerade tarmfickor p.g.a. av för mycket fiber och fått rådet att inte äta så mycket grönsaker och frukt.

Fiberrika livsmedel som exempelvis fullkornsflingor och frukt är bra i förebyggande syfte för dig med eller utan tarmfickor (divertiklar), men bör undvikas under en pågående inflammation (divertikulit).

Hej och tack för din fråga!

Först och främst vill jag betona skillnaden mellan att ha tarmfickor (divertiklar) och att få inflammerade tarmfickor (divertikulit), eftersom kostråden skiljer sig åt. Har du en konstaterad divertikulit kan din vårdgivare rekommendera dig en flytande och lättpasserad kost där vissa typer av livsmedel (som exempelvis frukt och grönsaker) undviks tillfälligt. Efter att inflammationen har lagt sig helt finns det inte längre några kostrestriktioner, vilket du också kan läsa om på vårdguidens sida om divertiklar och divertikulit. Har du däremot fått en stent inopererad i tarmen eller har obstruktioner på grund av exempelvis ärrvävnad eller tumörtillväxt gäller andra, specifika, kostrekommendationer. Varför tarmfickor uppstår vet vi inte helt säkert, men till exempel övervikt eller återkommande förstoppning kan öka risken för att de bildas. För att motverka förstoppning behöver vi vara fysiskt aktiva och äta en kost rik på kostfiber som hjälper tarmarna att jobba. Kostfiber får vi i oss exempelvis genom att äta fullkornsprodukter, frukt och grönsaker. Frukt och grönsaker är alltså inte något som generellt bör undvikas för dig som har tarmfickor, såvida du inte har en pågående divertikulit.

Gällande din fråga om mättnadskänsla i syfte att gå ner i vikt så kan det vara bra att fokusera på hela måltiden framför enskilda livsmedel. Ett tips är att lägga upp maten enligt tallriksmodellen där hälften består av fiberrika grönsaker (till exempel broccoli, brysselkål och kålrot), en fjärdedel av fullkornsrika kolhydrater (fullkornspasta, mathavre m.m.) och en fjärdedel av något proteinrikt livsmedel som exempelvis kött, kyckling, fisk, tofu, baljväxter eller ett vegetariskt helfabrikat. Matigare grönsaker tillför inte bara nyttiga kostfiber utan tvingar oss också att tugga mer och äta långsammare, vilket i sin tur kan vara positivt för mättnadskänslan. Att till exempel låta en måltid ta åtminstone 13 minuter skulle kunna ge en upplevd ökad mättnadskänsla jämfört med om måltiden tagit mindre än fem minuter.

Sammanfattningsvis är det stor skillnad på vad som är lämpliga kostråd för dig med tarmfickor beroende av om du har inflammerade tarmfickor eller inte. Mitt råd är att du vänder dig till en legitimerad dietist i ditt närområde som kan upprätta en individuellt anpassad kostplan bestående av näringsrika och mättande livsmedel samt hjälpa dig med din viktnedgång.

Jag önskar dig ett stort lycka till med kosten och viktnedgången.

 

Referenser:
1177.se Inflammerade tarmfickor
 2015 Dec 1;152(Pt B):389-96
1177.se Förstoppning

, , , , , , , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)