Frukt – till frukost eller under dagen?

Print Friendly, PDF & Email
Publicerat tisdag, 21 april 2009

Jag har en fråga att ställa om konsumtion av frukt. Jag äter frukt till morgonmål enbart. Är det någon skillnad för kroppen om jag i stället skulle fördela frukten över dagen ex.vis som mellanmål och i stället äta en vanlig frukost? Som det är nu kan jag ibland äta gröt eller yoghurt med müsli som kvällsmål så jag tror att den totala mängden av olika födoämnen är densamma men däremot är tidpunkterna olika.

fruktsalladHej, kul att du är nyfiken på vad som händer i kroppen. Frukt och grönsaker rekommenderas av flera anledningar, dels för att det innehåller mycket nyttigt, men också för vad det inte innehåller. Det är för de flesta svårt att äta sig överviktig genom ett högt fruktintag, detta på grund av att frukt innehåller vatten och fibrer som mättar.

Har du låga blod- eller järn nivåer, (brukar mätas som hemoglobin och ferritin) kan du ha en fördel i att sprida ut fruktintaget och gärna ta frukt till varje måltid eftersom C-vitamin i frukten gör att kroppen ökar upptaget av (icke hemoglobin- & myoglobinbundet)  järn i samband med måltid.

Har du diabetes eller nedsatt glukostolerans är det ofta fördelaktigt att sprida ut intaget över dagen för att få en jämnare blodsockerkurva, alternativt välja grönsaker istället för frukt.

Är du i nuläget fullt frisk utan järnbrist så är min åsikt att du kan äta det när du helst vill.

Det kan för många vara lättare att få in en vana om man i regel alltid har något grönt till varje måltid. Men de nordiska näringsrekommendationerna går egentligen inte in på när under dagen du äter frukt, huvudsaken är ATT det ingår i kosten. Rekommendationen går ut på att äta minst 500 gram  frukt och grönt per dag. Av dessa 500 gram bör cirka hälften vara grönsaker och då gärna grövre typer som exempelvis vitkål, broccoli, morot.

  1. Profilbild

    #1 av shirin, 2009-12-08 - 23:13

    hej vad måste man äta för att bli smalare i magen tack

    • Profilbild

      #2 av L, 2009-12-11 - 22:28

      Hej, börja med att träna, och ta maten därefter.
      Bygg först upp en kondition genom cykling,löpning eller vad som nu passar just dig. Gör situps av olika varianter, kan rekommendera “Paolo Robertos kvartar bok” superbra tips och olika träningsformer. Nu kan det hända att du inte märker någonting just runt magen för det går inte punktträna. Men eftersom du bygger upp en bra kondition så förbränner du effektivt och borde se reslutat ganska snabbt.
      Över till maten, banta aldrig!
      Ändra bara på några vanor i taget om det är svårt, ex, ät grovt bröd istället för vitt, inför lördagsgodis, ta en porttion och sen inget mer, nall ät inte, ät var 3 timma (ca 5 mål om dagen), ät mycket grönsaker, du kan äta kyckling, lamm och fisk, helst inte nötkreatur eller gris, följ tallriksmodellen helt enkelt! Det är kämpigt men det kommer ge dig fina resultat efter ett tag, men låt det ta tid. Om du nu tycker det är svårt att ändra på matvanorna så mjukstarta, men om det är magrutor du är ute efter så finns det ingen annan lösning än stenkoll på hur mycket kalorier du äter och när osv, inklusive träning.
      Men nu var frågan vad man skulle äta, tänk färg! Leta efter fina färger i grönsakshyllorna, ät mycket frukt och grönt helt enkelt, välj lättprodukter i merjeiavdelningen, köp nyckelhålsmärkta varor.
      Men du måste vara medveten om att man inte kan punktträna eller punkt äta, hela din kropp kommer förändras mer eller mindre, genom din puls ökning, och olika träningsformer. Hoppas jag hjälpt dig lite på traven. Lycka till!

  2. Profilbild

    #3 av Clarissa Liljander, leg dietist, 2009-12-15 - 20:38

    Hej Shirin!

    Jag vill bara understyrka att ovanstående svar inte är skrivet av någon av oss legitimerade dietister som driver sidan.

    Du säger inte vad du väger, så jag kan inte avgöra om du är normalviktig eller ej. Det går inte att “punktförbränna”, och därmed kommer inga specifika kostråd att ge dig en smalare mage.

    Däremot varken kan eller vill jag ge dig kostråd med fokus på viktnedgång av något slag utan att veta varför du vill minska magen.

    Mvh

    Clarissa

  3. Profilbild

    #4 av Hanna, 2010-03-04 - 13:00

    Hej! Hur mycket frukt och grönt bör ätas vid frukost och vilken är den ultimata grönsaken?

(publiceras inte)