Fem goda råd för hjärtat på Alla hjärtans dag

Print Friendly, PDF & Email
Publicerat torsdag, 14 februari 2019

Idag på Alla hjärtans dag har vi tagit hjälp av vår tidigare skribent Patrik Hansson som har spenderat de senaste åren som doktorand vid Universitetet i Oslo. Där har han forskat på hur blodfetter påverkas av vad vi äter. Här kommer hans fem bästa råd till dig som önskar att ta hand om ditt hjärta både på Alla hjärtans dag och under resten av ditt liv.

Råd #1: Välj fisk istället för kött till middagen.

Fisk är ett hjärtvänligt alternativ till kött.

Fet fisk, som lax och makrill, är rikt på nyttigt omättat fett såsom omega-3, medan kött innehåller mer mättat fett. Omega-3 kan hjälpa till att sänka höga triglyceridvärden i blodet, medan mättat fett ökar det ”dåliga” LDL-kolesterolet som bidrar till inlagring av fett i kärlen.

Råd #2: Använd magra mejeriprodukter, t.ex. matlagningsgrädde istället för vispgrädde till den goda såsen.

Mjölkfett är rikt på mättat fett som höjer LDL-kolesterolet, så därför bör vi begränsa intaget av mjölkfett. Mjölkprodukter är dock goda källor till andra näringsämnen, såsom kalcium, protein och vitamin B12.

Råd #3: Ha olja i stekpannan istället för smör, t.ex. rapsolja eller olivolja.

Dessa oljor innehåller mycket omättat fett som är bra för hjärtat och kärlen.

Råd #4: Låt havre ingå i din frukost.

Havre innehåller fibrer som sänker LDL-kolesterolet, därför är det en bra start på dagen att äta exempelvis havregrynsgröt.

Råd #5: Ät spannmålsprodukter som är rika på fullkorn, såsom grovt rågbröd.

Fullkorn hjälper till att sänka LDL-kolesterolet och på så vis förbättra hjärt- och kärlhälsan.

, , , , , , , , , , , , , , ,

  1. Erik Hulander, leg dietist

    #1 av Erik Hulander, leg dietist, 2019-02-14 - 20:39

    Grattis Patrik till senaste publikationen som kom ut igår!

    https://academic.oup.com/jn/advance-article/doi/10.1093/jn/nxy291/5316518?searchresult=1

(publiceras inte)