Vad gör jag när suget blir för stort?

Print Friendly, PDF & Email
Publicerat tisdag, 26 februari 2019

Jag har nyligen gjort en hjärtoperation och tänker givetvis på vad jag äter när det gäller mat. Jag försöker hålla mig till fleromättade fetter från växtriket och undvika för mycket mättade mejerivaror med mycket kolesterol. Jag vet också att socker är en stor bov för hjärtat, men ibland blir suget efter glass eller godis hemskt stort. Finns det något godis (förutom nötter) i livsmedelsbutiken som är åtminstone bättre än det mesta andra?

Hej och tack för din fråga!

Jag tycker att det låter som att du redan har gjort många bra och viktiga kostförändringar. Fortsätt med det!

Bärsmoothie.

Frukt och bär kan användas till att göra många goda alternativ till glass och godis.

När det gäller socker så är det, precis som du säger, bra att minska på sitt intag ur hälsosynpunkt. Det finns egentligen två olika vägar att gå. Å ena sidan kan du börja nysta i när och varför ditt sötsug blir som starkast och försöka förebygga detta. Vissa blir till exempel hjälpta av att vara mer noggranna med regelbundna måltider, att aldrig handla hungrig eller helt enkelt se till att inte ha godis tillgängligt hemma. Å andra sidan kan du också välja att se godis som något som du faktiskt kan unna dig i en begränsad mängd för att sätta guldkant på din tillvaro. Det absolut viktigaste i din kost är nämligen hur du äter varje dag, dina vanor i vardagen, och inte hur du äter någon gång ibland.

Med det sagt så finns det flera bättre alternativ till lösgodis eller glass i livsmedelsbutiken. Med bättre menar jag att de antingen innehåller mer näring och/eller mindre socker än vanligt lösgodis eller glass. Några exempel på dessa kan vara:

  • Konserverad eller torkad frukt
  • Mörk choklad med minst 70% kakaohalt
  • Kvarg/kesella
  • Sockerfritt lösgodis
  • Sockerfri eller sockerreducerad, proteinberikad glass
  • Sockerfria, proteinberikade bars

Näringsrika alternativ till lösgodis som samtidigt hjälper till att skydda hjärtat är baserade på frukt eller bär. Exempel som enkelt kan tillagas i hemmet är:

  • Nice Cream (glass bestående av frusen, mixad banan eller avokado med valfri smaksättning, exempelvis mint eller kakao)
  • Isglass gjord på färskpressad juice och smoothie
  • Fruktsallad med riven choklad på
  • Frukt/bär doppade i mörk choklad
  • Frusna vindruvor
  • Smoothie gjord på frukt och bär

Oavsett hur du väljer att hantera ditt sötsug så önskar jag dig ett stort lycka till med din kost!

, , , , , , , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)