Histaminintolerans?

Hej!

Jag har fått diagnosen histaminintolerant. Nu undrar jag vad jag kan äta? Tittar man på google så är det hur mycket som helst jag ska undvika. Jag får svullna ögonlock det kliar på kroppen, rinnande näsa, ögonen kliar och illamående när jag ätit något som kroppen inte vill ha. Ska jag börja med att föra dagbok? Mitt dilemma är också att jag är kock. Och har läst att det kan vara värmen i köket som gör att jag får svullna slemhinnor.

Tacksam för svar.

Framför allt kan du äta de flesta rena råvaror och färsk mat.

Mest histamin hittar man vanligtvis i lagrade och fermenterade produkter, framförallt proteinrika sådana. Exempel är lagrade ostar, lagrade köttprodukter som salami och andra goda korvar, lufttorkad skinka och liknande, samt lagrad/fermenterad fisk. Men också andra lagrade/fermenterade produkter som kan innehålla betydande mängder histamin, t ex vin och surkål.

Det finns också matvaror som frisätta kroppens eget histamin. Det finns histamin i alla våra celler, och när histamin frisätts från cellerna får vi allergiliknande reaktioner. Exempel på histaminfrisättande matvaror är fisk, skaldjur, griskött, tomat, jordgubbar, citrusfrukter och choklad.

Det kan också bildas histamin i matvaror som förvaras fel, eller får stå framme för länge. Låt därför inte t ex pålägg stå framme för länge på bordet, ta bara fram det du skall ha och lägg tillbaka resten i kylskåpet. Undvik att köpa storpack, eller alternativt köp storpack och frys in i mindre portioner. Det kan vara problematiskt att köpa färdiga mackor/sallader/ som innehåller tonfisk, räkor eller skinka. Pizza kan vara problematiskt för att pizzafyllningen som läggs på inte alltid är ordentligt kyld. Blir histaminmängden stor nog i det vi äter så reagerar vi alla, men den som är histaminintolerant reagerar på mindre mängder som de flesta andra inte märker av.

Det finns ett enzym (DAO) man kan ta när man vet att man skall äta något med histamin som man vanligtvis reagerar på. En sådan enzymprodukt är Daosin. I Sverige är det RevivaBio som saluför denna produkt. Den är för dyr att använda till varje måltid, så därför måste man lära sig hur man undviker att få i sig för stora mängder histamin. Men den kan vara toppen att ha när man ibland vill äta sådant som man vet innehåller för mycket histamin för att man skall klara av det.

Det kan kännas väldigt begränsande till att börja med, men allt blir lättare när man lärt sig mer om det. Till att börja med kan det vara bra att skriva någon form av dagbok som du föreslår, men först när du har fått symptom. Symptom på histaminintolerans uppkommer som regel relativt snabbt efter att man ätit något med för mycket histamin i. Vanligtvis handlar det om senaste måltiden. Jag föreslår därför inte att du skall skriva dagbok varje dag, utan bara när du får symptom. Det kan vara värt att notera det man kan minnas av mat- och dryckesintag de senaste 24-timmarna då det ibland är så att man får symptom av en s k coctaileffekt, det vill säga att man ätit histamininnehållande mat vid flera måltider under dagen och till slut reagerar för att “bägaren rinner över”.

Så om vi kommer tillbaka till vad du kan äta, utifrån att det endast är histamin du reagerar på, så är det alltså främst rena råvaror och färsk mat när det gäller sådant som kött, fisk, och kyckling. Tänk på att fryst kan vara färskare än färskt, om du förstår vad jag menar. T ex kan det vara bättre att köpa fryst fisk än att köpa den som ligger i färskdisken, eftersom mycket fisk idag fryses direkt på båten, medan den som säljs i färskdisken kan vara några dagar gammal. Du kan äta det mesta av färska och frysta grönsaker, var bara lite försiktig med mängden tomat. Frukt och bär brukar gå bra om man är försiktig med mängden citrus och jordgubbbar, det är t ex bra att undvika apelsinjuice men de flesta klarar att äta en clementin. Du kan också äta i stort sett allt av bröd och andra bakverk. Alla mjölkprodukter förutom lagrade ostar brukar gå bra. När det gäller drycker brukar det mesta förutom citrusjuice och alkoholhaltiga drycker gå bra.

Om du trots allt reagerar och inte lyckas få ordning på din kosthållning så rekommenderar jag att du tar kontakt med en dietist för individuell vägledning.

Nanna Mossberg Rylander, leg dietist :Legitimerad dietist med lång erfarenhet av att arbeta med födoämnesöverkänslighet på olika sätt. Arbetade 2001-2008 med utredning av födoämnesöverkänslighet på Allergimottagningen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Mellan 2008 och 2011 anställd på Fria som är Svergies största glutenfria bageri. Arbetade där med information och utbildning när det gäller celiaki och andra allergifrågor. Under 2013 konsultuppdrag för Sacchska Barnsjukhuset och Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm. Under perioden 2012-2015 anställd vid Medi 3 som är ett av Norges största privata sjukvårdsalternativ, jobbade där med patienter, kurser och föredragsverksamhet. Därefter tillbaka i Sverige, och jobbade 2016 på Barn- och ungdomsmedicinsk mottagning i Partille. Sedan oktober 2016 anställd på Sahlgrenska Univeristetssjukhuset, men jobbar inte längre med allergi eller annan födoämnesöverkänslighet. Eftersom det sker mycket inom detta område och jag omöjligt kan hålla mig uppdaterad om allt när jag inte längre jobbar med ämnet i fråga, kommer jag inte framöver att besvara frågor på Fråga Dietisten. Jag vill också uppmärksamma alla besökare att notera vilket år fråga och svar är publicerade, och att vara medveten om att nya rön kan göra att svaret är helt eller delvis inaktuellt. Hälsningar Nanna