Fet av frukt?

Publicerat onsdag, 06 maj 2009

Jag har läst  i Expressen om en studie som säger att man blir fet av frukt, att man kan få diabetes och jag vet inte vad.. Vad ska man tro!?

Hej, jag anar att det är debattartikeln av Överläkare Christer Enkvist i DN du syftar på. Studien som ursprungligen refererades till är en artikel i Journal of Clinical Investigation  som undersökte vad som händer om man får 25% av sitt dagliga energiintag  från rent socker, där sockerarten fruktos jämfördes med glukos. Försökspersonerna var alla överviktiga mellan 40 och 70 år som motionerade max 3,5 timmar per vecka. Sockertillskottet intogs via en smaksatt dryck.

Studien pekar på en skillnad mellan vad som händer med överskottsenergin i kroppen om vi häller i oss en mycket stor mängd socker i form av ren fruktos jämfört med glukos. De som drack glukos ökade i genomsnitt med 1,8% i vikt, 3,2% ökning i fettmassa och midjeomfånget ökade med 1,7%. De som drack fruktos ökade i genomsnitt med 1,5% i vikt, fettmassan ökade med 2,8% och midjeomfånget ökade med 1,4%.

Detta är inga uppseendeväckande skillnader, det som var nytt i studien är snarare att fruktosdrickarna ökade volymen intraabdominellt fett (bukfetma) med 14%, medan de som drack glukos ökade med 3,2%.  De som drack fruktos i denna studie fick alltså en större del av fettet insprängt som bukfetma än de som drack glukos.

Att utifrån detta dra slutsatsen att frukt gör oss feta anser jag vara mycket långsökt. En mer rimlig slutsats är snarare att man lätt går upp i fettmassa av att dricka ett par liter sockrad läsk om dagen, och om man ändå äter jättemycket rent socker så kan glukos vara bättre än fruktos. Visst kan det finnas de som har lättare att gå ner i vikt av att inte äta fruktbaserade-mellanmål. Men man bör komma ihåg att frukt är ett relativt energisnålt livsmedel, och det krävs stora mängder för att man ska komma upp i ett högt energiintag, till skillnad från många andra slags mellanmål.

Mitt svar blir därför: Nej, du blir inte fet av att äta frukt. Precis som med allt annat så gäller det att om man äter mycket stora mängder av något så ökar det totala energiintaget.

För att citera Dr. Peter J. Havel, en av författarna till studien (hämtat från New York Times):

[resultaten] do not imply that anyone should avoid fruit, which contains only small amounts of fructose and has other important nutritional benefits

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)