Clarissa Liljander, leg dietist

Om Clarissa
Clarissa är legitimerad dietist och norsk klinisk ernæringsfysiolog med lång och bred erfarenhet av kliniskt arbete som dietist och som föreläsare. Sedan examen har Clarissa arbetat i primärvården, sjukhus, kommun och i privat regi som konsult. I det kliniska arbetet har hon mött både vuxna och barn i alla åldrar med varierande diagnoser som exempelvis födoämnesallergier, diabetes, undervikt, övervikt och IBS. Hon har spetskompetens inom vegetarisk nutrition.

Utbildning
Utbildning och vidareutbildning i urval

2019 Kurs i Mat & Miljö, Umeå Universitet
2012 Masterexamen i Nutrition, Oslo Universitet
2010 Kurs i Kostråd vid Graviditet & Amning, Umeå Universitet
2009 Kurs i Idrottsnutrition, Göteborgs Universitet
2009 Dietistexamen, Göteborgs Universitet

Artiklar
Publikationer i urval 2019-02-13 Intervju om frukost i Metro.


Artiklar på FrågaDietisten.se av Clarissa

Du följer väl oss på Instagram och Facebook?

söndag, 21 april 2019

Du har väl inte missat att vi också också finns på Facebook och Instagram @fragadietisten? För att inte missa svaret på just din fråga får du gärna följa oss även där.

Svenska och klimatsmarta superfoods?

tisdag, 02 april 2019

Behöver vi exotiska gojibär eller räcker det med våra egna, svenska morötter som dessutom är mer klimatsmarta? Svaret på denna fantastiskt relevanta fråga och mer finner du i en intervju med vår tidigare skribent Karin Jonsson på Testfaktas hemsida.

Kosttillskott till mitt barn som inte dricker mjölk?

lördag, 30 mars 2019

Hej! Jag har en son som snart fyller tre år om fyra månader. Min son vägrar dricka mjölk och äter inte heller andra mejeriprodukter såsom yoghurt m.m. Jag har även provat med havremjölk som han även ogillar. Till min fråga, vilka är de viktiga ämnena i mejeriprodukter som mitt barn behöver utöver kalcium och D-vitamin?… Läs mer >>

Mättande mat vid divertiklar?

måndag, 18 mars 2019

Jag försöker att gå ner i vikt och undrar vad jag ska äta då jag är hungrig? Jag har försökt med grönsaker och frukt, men magen klarar inte av så mycket fibrer. Har hamnat på akuten med magsmärtor och fått veta att jag fått inflammerade tarmfickor p.g.a. av för mycket fiber och fått rådet att… Läs mer >>

En nyttigare semla?

tisdag, 05 mars 2019

Hur kan jag göra en nyttigare semla? En semla består oftast av vetemjöl, smör, grädde, mandelmassa och betydligt mer tillsatt socker än rekommenderat. Även om mandlar är ett nyttigt livsmedel i sig så är fortfarande semlans övriga ingredienser inte vidare näringsrika. Låt oss först vara helt ärliga med semlans fantastiska egenskaper i form av en… Läs mer >>

Vad gör jag när suget blir för stort?

tisdag, 26 februari 2019

Jag har nyligen gjort en hjärtoperation och tänker givetvis på vad jag äter när det gäller mat. Jag försöker hålla mig till fleromättade fetter från växtriket och undvika för mycket mättade mejerivaror med mycket kolesterol. Jag vet också att socker är en stor bov för hjärtat, men ibland blir suget efter glass eller godis hemskt… Läs mer >>

Maltodextrin, druvsocker och IBS

torsdag, 21 februari 2019

Är maltodextrin likvärdigt med druvsocker? Jag undviker sådant p.g.a. IBS, men såg att maltodextrin var en tillsats, utan nämnd mängd i mina frysta, färdigköpta gluten- och laktosfria pannkakor. Tror du att det har någon betydelse i antagligen ringa mängd? Tack på förhand. Hej och tack för din fråga! Jag gissar att du följer en FODMAP-diet för din… Läs mer >>

Sex frågor och svar om frukost

måndag, 18 februari 2019

Missade du våra fem tips om frukost i Metro i förra veckan? Lugn, här kommer alla våra svar, inklusive den sjätte bonusfrågan som inte hamnade i tidningen. Påstående #1: Frukost är dagens viktigaste mål. Stämmer delvis. Studier har påvisat att de som äter frukost också äter mer kostfiber och frukt – vilket är bra för hälsan…. Läs mer >>

Fem goda råd för hjärtat på Alla hjärtans dag

torsdag, 14 februari 2019

Idag på Alla hjärtans dag har vi tagit hjälp av vår tidigare skribent Patrik Hansson som har spenderat de senaste åren som doktorand vid Universitetet i Oslo. Där har han forskat på hur blodfetter påverkas av vad vi äter. Här kommer hans fem bästa råd till dig som önskar att ta hand om ditt hjärta… Läs mer >>

Åtta budord för en väl sammansatt vegetarisk kost

fredag, 01 februari 2019

Nedanstående riktlinjer gäller för friska, vuxna män och kvinnor. För barn, gravida och ammande gäller ytterligare, specifika rekommendationer som inte omnämns i denna text. #1 Välj en tillförlitlig källa till vitamin B12 i din kost. Vitamin B-12 brist är allvarligt och därav är det viktigt med en tillförlitlig källa i kosten. Till dessa räknas animaliska… Läs mer >>

Protein för en tränande vegetarian?

måndag, 14 januari 2013

Hej! Jag är vegetarian sedan många år tillbaka och har fortfarande svårt att greppa det här med rekommenderat intag av protein per dag! Jag har till och från haft dåliga järn-värden. Jag tränar ganska mycket, främst löpning 7-10 km om dagen utöver vardagsmotionen. Min fråga till dig är hur mycket protein jag egentligen behöver se… Läs mer >>

Gastric bypass operation utan direkt fetma?

fredag, 30 november 2012

Hejsan, Jag är 20 år och väger ca 68, längd 1,58. Jag funderar på att göra bypassoperation i utlandet, vad är konsekvenserna när man inte har direkt fetma? Hej! Baserat på dina längd- och viktuppgifter har du ett BMI på ca 27. Detta innebär att du har en lätt övervikt på 5,5 kg. De medicinska… Läs mer >>

Diet eller inte?

söndag, 04 mars 2012

Hej! Jag har en fråga, jag vill tappa ungefär tio kilogram och har försökt med flera metoder, senast GI-metoden. Men det slutar med att jag inte orkar för att det blir för tråkigt. Träningen är inget problem, jag promenerar sex dagar i veckan och gymmar lite då och då, men just maten. Jag tänkte nu… Läs mer >>