Gå upp i vikt

Print Friendly, PDF & Email
Publicerat måndag, 07 oktober 2019

Hej, jag är en 16-årig tjej som vill och behöver gå upp i vikt. Jag äter minst 2500 kalorier om dagen, vilket är mer än typ alla mina vänner, men tränar också väldigt mycket, så det är väl därför jag ändå är väldigt underviktig. Jag har svårt att veta hur mycket jag ska äta för att gå upp i vikt… Jag har fått för mig att det är dåligt att gå upp i vikt för snabbt, men vet ej om det stämmer? Min fråga är i alla fall om det är farligt att äta för mycket när man vill gå upp i vikt? T.ex. om jag skulle äta 5000 kalorier om dagen och gå upp ganska snabbt, är det dåligt? Borde jag göra det i mer kontrollerade former och bara öka mitt intag med typ 200 kalorier/dag eller funkar det att köra all-in?

 

Hej,
För att gå upp i vikt behöver du få i dig mer energi än du förbrukar. Alla människor har lite olika energibehov och det påverkas ju också av hur mycket man tränar. Det är inte direkt ”farligt” att äta för mycket, kroppen kommer att lagra in överskott av energi i fettmassan och resultatet blir viktuppgång om det pågår under en längre tid. Dock så är det farligt att vara väldigt överviktig, då det kan leda till sjukdomar så som  hjärt- kärlsjukdom. Risken med om du plötsligt skulle börja äta dubbelt så mycket som du gör idag är att du möjligen inte skulle må så bra av det och uppleva illamående och obehag.
Att räkna kalorier är troligen inte nödvändigt i ditt fall. Försök att hålla det enkelt, du behöver äta mer mat! Du kan börja med att äta lite större portioner vid varje måltid om det är möjligt. Du kan också lägga till ett eller flera mellanmål under dagen om det går för att öka mängden energi. Det kan vara en bra början för att se hur kroppen reagerar. Går du upp i vikt av det så har du lyckats komma i positiv energibalans och du får i dig mer energi än du förbrukar. Så öka successivt mängden energi så tror jag att du kommer hitta din nivå och ditt sätt.
Utöver att bara tänka på energi/kalorier kan det vara bra att också tänka på vad det är man äter. Tallriksmodellen tillämpar sig bra även för idrottande personer så se till att du ger din kropp bra förutsättningar för dina träningspass. Bra mat ger kroppen de näringsämnen som den behöver, så försök att se helheten och tänka i termer av ”näringsrik mat” och inte bara ”kalorier”. Att exempelvis låta den extra energin komma från sötsaker/snacks hade inte varit speciellt svårt, men din kropp hade inte mått eller kunnat prestera lika bra som om du låter energin komma från vanlig mat. Det finns mycket information om vad som är bra och näringsrik mat på livsmedelsverket.se, gå in och läs där!
Lycka till!

Bildkälla: livsmedelsverket.se

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)