Vegan och svårt att äta

Print Friendly, PDF & Email
Publicerat onsdag, 11 september 2019

Hej,
jag är nybliven vegan med svagt immunförsvar.
Det jag önskar är att få tips och råd på viktiga näringskällor, nu när jag känner att jag börjar tyna bort och ha svårt att äta överlag. Haft rätt osunda vanor med mat förut och önskar en fast bra rutin som kan få mig i balans. Jag är trött, lite deprimerad (klimatångest) och finner varken lust eller har kunskapen om vad som är nyttigt att tillföra i en vegansk kost.

Hej!
Generell info om vegansk kost kan du se i andra publicerade svar på frågor om vegansk kost (se HÄR) men jag är osäker på om den infon verkligen är tillräckligt för dig. Det är mycket positivt att du vill byta osunda matvanor mot fasta rutiner med bra mat som ger dig det du behöver för att må bra och vara i balans, men när jag läser din text tycker jag att det låter som att du skulle behöva mer ingående råd och kostbehandling från sjukvården. De allra flesta, friska individer kan klara sig fint på en välplanerad vegansk kost, men det passar inte för alla. Man behöver även läsa på ordentligt och vara väl insatt i vad som behövs och hur man ska få i sig alla näringsämnen i tillräcklig mängd. Även om vi alla behöver tänka på vår klimatpåverkan, bland annat från kosten, så kan olika tillstånd/sjuklighet och så vidare göra det svårt att få i sig tillräckligt endast via vegetabilier. Man kan äta en hyfsat klimatvänlig kost även om man inte utesluter animalier och man kan ju då istället tänka än mer klimatsmart i andra avseenden. Mitt förslag är att du kontaktar din läkare/vårdcentral och ber om remiss till dietist så du får tips och råd om vad som kan fungera för just dig.

Du skriver att du börjar tyna bort och har svårt att äta överlag. Jag vet ju inga detaljer om dina matvanor, men kanske kan följande tips hjälpa dig att få i dig mer energi:

  • Ät mellanmål!
    Frukost, lunch och middag plus 2-3 mellanmål är bra för de allra flesta, men också för den som har svårt att äta. Mindre måltider, men ofta!
  • Var inte rädd för fett!
    Olivolja, rapsolja, nötter och nötsmör är alla vegetabiliska källor till bra fett. Ringla en extra matsked rapsolja över maten, strössla nötter över tallriken med fil/yoghurt/veg. alternativ och müsli, lägg en klick nötsmör på gröten…
  • Pålägg!
    Se till att alltid ha pålägg på smörgåsarna utöver margarinet. Det finns mejerifria alternativ till ost, men även nötsmör och mosad avokado är gott som pålägg.
  • Välj standardprodukter!
    Försök välja feta varianter av mjölk/yoghurt/fil/grädde/creme fraiche/veg.alternativ – mer kalorier på mindre mängd. Havredryck och ibland även sojagrädde finns i olika fetthalt, fetthalten kan också variera bland yoghurtalternativen beroende på vad man använt som bas (exempelvis kokosyoghurten är fet), men annars kan det tyvärr vara svårt att hitta de fetare alternativen bland de veganska produkterna. Då är det ännu viktigare att måltiden innehåller exempelvis extra rapsolja.
  • Drick annat än vatten till måltiden!
    Det kan vara lättare att få i sig dryck än mat, så välj gärna någon mejeri(fri) dryck som inte är vatten till måltiden, eller juice/saft. Tänk dock på att lightsaft och lightläsk INTE innehåller några kalorier.
  • Välj inte de mest fiberrika produkterna!
    Vegansk kost är ofta fiberrik. Mycket grönsaker, frukt, baljväxter… Det gör maten mättande, och för någon som har svårt att äta kan det vara negativt; då är det lätt hänt att man inte orkar äta tillräckligt med mat för att få i sig den energin man behöver. Därför kan det vara bra att inte alltid välja fullkornsvarianter av bröd och pasta exempelvis, och inte låta grönsakerna ta en allt för stor plats på tallriken.
  • Sås!
    Sås är oftast enkelt att få i sig, så snåla inte med det och gör den gärna fet: grädde istället för mjölk/mejerifri dryck, crème fraiche istället för yoghurt/gurt, majonnäs som bas (finns vegansk)…

Men som sagt, dessa är mer generella tips för personer som har svårt att äta och det är inte alls säkert att alla passar just din kosthållning. Så jag tycker som sagt: ta kontakt med din vårdcentral och be att få tid till en dietist.

Ta hand om dig!

, , , ,

  1. Inga kommentarer än.
(publiceras inte)